Trouw aan Volkswagens MQB-architectuur
Volkswagen neemt voorlopig nog geen afscheid van de MQB-architectuur. Volgens Volkswagen-baas Herbert Diess zal de autobouwer de technische architectuur ook voor de volgende twee generaties Volkswagens gebruiken.
Het concern lanceerde de MQB-architectuur op de Audi A3 in 2012 en momenteel beschikken alle daarna geïntroduceerde Volkswagen-familieleden over de technische lay-out, zoals de Volkswagen Golf, Skoda Superb, Audi Q2 en Seat Ateca. Het einde van de productontwikkeling is overigens nog niet in zicht. De Duitse autobouwer zal de komende jaren tal van modellen op basis van de MQB-basis lanceren.
Modulair
Volkswagen ontwikkelde de modulaire architectuur met het oog op kostenbesparingen. Door een flexibele technische basis te ontwikkelen kan het bedrijf met gemeenschappelijke componenten meerdere modellen ontwikkelen en bouwen tegen lagere kosten. Diess geeft echter aan dat in de toekomst de kostprijs verder moet dalen.
Schaalvergroting
De verdere kostenverlaging komt deels op conto van schaalvergroting van de MQB-architectuur. Het concern zal de productievolumes de komende jaren verhogen van ongeveer twee miljoen stuks in 2014 tot zeven miljoen in 2018, zo schrijft autovakblad Automotive News.
Goedkopere variant
Om tot die zeven miljoen eenheden te komen gaan meer modellen gebruik maken van MQB. Voor het B-segment plant Volkswagen een afgeleide, goedkopere variant van de architectuur. De grotere CC en naar Atlas-crossover beschikken over de basisarchitectuur. Ook de producten die specifiek voor Amerika of China zijn, staan op de basis, zoals de nieuwe Atlas.
Elektrisch
MQB staat voor modulaire bouwstenen met een dwarsgeplaatste motor. Het concern heeft bovendien MLB en het recent geïntroduceerde MSB in gebruik voor respectievelijk modellen met een motor in lengterichting en sportieve grote types. Aan een MEB wordt gewerkt met het oog op elektrische auto’s. Naar verluidt zal MLB langzaam verdwijnen met het oog op kostenbesparingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
Duik in de prijslijst: dit kost de MG 3 inclusief opties
-
Vraag Porsche Taycan stort in, brandstofmodellen juist populair