Toyota bouwt 11.000 pk sterke ‘GR Supra’ die alle tuners achter zich laat
De Toyota Supra – en dan met name de A80-generatie – is erg geliefd onder tuners. Het internet staat vol met filmpjes van 2JZ-motoren waar met gemak meer dan 1000 pk uitgeperst wordt. Toyota gaat nu zelf echter flinke stappen verder.
Hoewel de nieuwe Supra, die geproduceerd wordt door BMW, zich minder leent voor dit soort extreme vermogens, bouwen de Japanners een 11.000 pk-sterke variant voor NHRA Funny Car Championships, een dragrace-kampioenschap in de Verenigde Staten.
Toyota voorziet de Supra niet van vier- of zescilinder
Aan boord vind je dan ook niet de normale vier- of zescilinder, maar een 8,2-liter V8 met supercharger. Dit gigantische motorblok stuurt zijn krachten enkel naar de achterwielen. Met de aandrijflijn moet de Toyota Supra in minder dan vier seconden 330 mph (zo’n 531 kilometer per uur) halen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2Fa11Y_8314.jpg)
Is het dan nog wel een Toyota Supra? Nee, alles waar de Supra voor bedoeld is, vind je niet terug in deze extreme drag-versie. Toch heeft Toyota geprobeerd met het front en de bestickering de bolide enigszins op het productiemodel te laten lijken.
Om de dragracer zo licht mogelijk te maken is de carrosserie volledig vervaardigd uit koolstofvezel. In dit koetswerk is de daklijn van de sportcoupé wel terug te zien. De groepsmanager bij Toyota Motor North America zegt zelf over het design: “Ons team van TRD (Toyota Racing Development) en het ontwerpteam van Calty (ontwerpstudio van Toyota) hebben hard gewerkt om zoveel mogelijk functies uit de productie GR Supra op te nemen in de Funny Car waarin J.R. Todd en Alexis DeJoria in 2022 zullen rijden.”
Dragracen in Nederland
In Amerika is dragracen zowaar een nationale sport te noemen, van motoren tot hot rods, overal wordt mee gesprint. Toch zijn er ook in Nederland echte daredevils die niet bang zijn voor snelheid. Autovisie sprak met Willy Reerink, een dragrace-liefhebber in hart en nieren. Die heeft helaas ook het gevaar van de sport vanaf de bestuurdersstoel meegemaakt. Luister hieronder naar zijn verhaal.
Toyota wacht nog even met GR86 omdat het geen Supra-taferelen wil
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze auto heeft een grotere motor dan een vrachtwagen
-
Dit is de beste elektrische Toyota, maar die is niet perfect
-
Voor 2.500 euro is deze occasion het toppunt van betrouwbaarheid
-
‘Spannend’ kun je deze 10.000 euro kostende occasion niet noemen
-
Toyota maakt kleinste auto hybride: de nieuwe Aygo X
-
Lexus ES lijkt op goedkopere Toyota, toch ga je enkel deze zien
-
Toyota vernieuwt verkooptopper: dit is de nieuwe RAV4
-
Speelse crossover is de betrouwbare occasion die je wil
-
Renault Megane en Scenic krijgen toch weer een brandstofmotor
-
Chinese SUV probeert Range Rover-stunt na te doen, maar faalt hopeloos en sloopt trap op berg
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FStijn-Kuster1703-e1720450327879.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2Fa11X_9691.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2Fa11Y_8296.jpg)