Toyota Century gaat derde generatie in
Japan heeft eigenlijk maar één echte luxelimousine en dat is de Toyota Century. Het model voelt echter ook als een ‘century’ oud aan, want in de basis is het al twintig jaar oud. En nu is er een nieuwe.
Even een korte geschiedenisles. De allereerste Toyota Century werd in 1967 geïntroduceerd en bleef zo’n dertig jaar vrijwel ongewijzigd in productie. De auto werd aangedreven door een atmosferische achtcilinder die was gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat (eerst met drie verzetten, later met vier). De twee Century kwam in 1997 op de markt met een 5,0 liter V12.
V8 hybride
De nieuwe generatie bewandelt (uiteraard) de hybrideweg, maar gaat niet voor een laf vierpittertje. In het vooronder ligt een 5,0 liter V8 die samenwerkt met een elektromotor. De specificaties van de aandrijflijn heeft Toyota niet bekendgemaakt, maar hij zal ongetwijfeld niet gaan voor optimale prestaties. Ultiem comfort is waar het om draait bij de Century.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper