Testredacteur Peter Hilhorst blikt elke donderdag via zijn Instagram-account terug op een memorabel driftmoment. Op deze Throwback Thursday is dat de Fiat 124 Spider uit 2016.

https://www.instagram.com/p/BRaCHqkh0VD/?taken-by=peter_hilhorst

Anders rijden en glijden

Peter vertelt: “De Fiat 124 Spider deelt het ruggengraatchassis, de wielophangingen, de remmen, de softtop en vrijwel het complete interieur met de Mazda MX-5. Maar hij rijdt en glijdt behoorlijk anders. In vergelijking met de MX-5 1.5 zet hij stuurcommando’s vloeiender om in een richtingsverandering, waardoor je hem met een bruuske stuurbeweging niet zo snel uit balans brengt. Ten opzichte van de scherpere, stijvere MX-5 2.0 verandert de Fiat iets trager van richting, rolt hij meer en voelt hij zwaarder aan. Maar in grote lijnen rijdt de Fiat hetzelfde als de Mazda, alleen is hij milder in zijn reacties.

"Met een beetje toewijding kun je toch behoorlijk dwars de hoek omschuiven"

Uiteraard wel met een beetje onder- en overstuur om de voor iedereen bereikbare grens aan te geven. Door het hogere koppel over een breder toerenbereik heb je in een bocht zelfs meer kracht om de lijn met het gas te trimmen. De Fiat heeft echter geen sperdifferentieel die Mazda wel levert op zijn topmodel, waardoor gecontroleerd driften lastig is. Maar met een beetje toewijding kun je toch behoorlijk dwars de hoek omschuiven.”