Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma | LinkedIn Nieuws 27 nov 2018

Citroën C5 Aircross (2018); een test van de Franse SUV en de prijs

Met de Citroen C5 Aircross doet het Franse Citroën een gooi naar de titel; meest comfortabele SUV van dit moment. Dat zie je niet onmiddellijk aan zijn design, maar onderhuids zijn Progressive Hydraulic Cushions toegepast en nam  het veercomfort flink toe en met de optionele Advanced Comfort stoelen herinnert de Citroën C5 Aircross zelfs aan Citroëns uit lang vervlogen tijden. Lees verder voor de complete test van de nieuwe Franse comfort-SUV.  Een overzicht van de prijzen van de Citroën C5 Aircross vind je in bijgaande prijslijst.

De Citroën C5 Aircross (2018) komt er voorlopig met een keuze uit twee benzine-, en twee dieselmotoren maar daar wordt in 2020 een plug-in hybride aan toegevoegd. Het betreft altijd viercilindermotoren en de C5 Aircross is standaard voorzien van voorwielaandrijving. Integrale aandrijving is niet beschikbaar, wel het optionele Grip Control (een slim tractiecontrole systeem).

Maar de Citroën C5 Aircross is ook nog eens functioneel; hij heeft onder andere drie aparte stoelen achterin die over een lengte van 15 centimeter individueel verschoven kunnen worden. Tel daarbij op de talloze vakjes en kastjes om de spullen in op te bergen alsmede het mutifunctionele stuur en je merkt dat je met de C5 Aircross alle kanten op kunt. Met de Citroën C5 Aircross hebben de Fransen misschien wel een kanshebber voor de titel Auto van het Jaar in huis. Met deze Citroën is het gamma nog completer voor het merk met de Double Chevrons dat in 2019 zijn 100 jarig jubileum viert.

Een overzicht van de prijzen van de Citroën C5 Aircross vind je in bijgaande prijslijst. Hoofdredacteur Jaco Bijlsma reed met de nieuweling en maakte een uitgebreid testverslag dat je hier kan vinden.

Chapeau

Hoe onderscheid je je nog in een wereld vol universele platformtechniek en aandrijflijnen. Alleen met design? Citroën denkt dat dat onvoldoende is en zet opnieuw in op bovengemiddeld comfort.

Als je de 4,50 meter lange SUV voor de eerste keer ontmoet, ben je niet verrast, want zijn designtaal hebben we al eerder gezien, bijvoorbeeld bij de één maat kleinere C3 Aircross. Deze C5 moet een segment hoger (in het midsize SUV C-segment) kopers gaan verleiden. Maar waarom zouden die voor deze Citroën gaan en niet voor de 3008 of de 5008 van Peugeot? Ze hebben immers hetzelfde platform en ook de techniek komt uit de enorme PSA-rekken. Het antwoord moet volgens de makers zijn dat deze Citroën meer comfort en functionaliteit te bieden heeft. En om te voorkomen dat ze concerngenoot Peugeot te veel in de wielen rijden, zit de C5 Aircross qua maatvoering precies tussen die 3008 en 5008 in. De flinke SUV is er met keuze uit twee benzinemotoren, maar ook uit twee diesels, want Fransen laten zich minder snel aanpraten dat de diesel dood is. Ook komt er begin 2020 een plug-in hybride bij met een verzameld vermogen van 225 pk. Net als veel andere (onder andere Duitse) merken ziet ook PSA nog een rol voor de hybride in een tijd waarin menigeen denkt dat we morgen massaal elektrisch rijden. De weerbarstige werkelijkheid toont weliswaar groei, maar nog geen disruptieve aantallen. ‘Iedereen elektrisch’, dat duurt nog even en tot die tijd kan zo’n plug-in goede diensten bewijzen en is het dus een realistische gedachte. Alleen moet dat wel een hybride zijn met meer dan een beetje range als het even kan. Maar net als bij volledig elektrische auto’s neemt ook bij plug-ins de elektrische range gestadig toe. Bij sommige fabrikanten kun je binnenkort 100 km elektrisch rijden, maar deze C5 Aircross Hybrid komt voorlopig niet verder dan helft met zijn aandrijflijn die uit de PureTech 180-benzinemotor en een 80kW-elektromotor bestaat.

Terug naar nu. Zoals gebruikelijk bij de meeste auto’s in dit segment moet de C5 Aircross het met louter viercilinders doen. Dat daar nog een driecilinder bij komt, wordt voorlopig ontkend. Op de prijslijst zie je dat het aanbod nu begint met de 31.390 euro kostende 130 pk PureTech-benzinemotor met handgeschakelde zesversnellingsbak. Een trapje hoger staat nog een 180 pk-benzinemotor en twee HDI’s, ook met 130 of 180 pk. De C5 Aircross is altijd een voorwielaandrijver overigens, vierwielaandrijving staat niet op het menu, je kunt de grip hoogstens vergroten als je kiest voor het optionele Grip Control (een slim tractiecontrolesysteem) dat leverbaar is op het tweede en derde uitrustingsniveau. Wij reden met de 180 pk HDI die standaard is gekoppeld aan een achttraps automaat. Een goede combinatie met een hoge driveability, want alledaagse uitdagingen als stop and go stads- en fileverkeer pakt deze aandrijflijn altijd goed op. De grote, 1505 kg zware, SUV reageert mooi progressief op gas geven en reageert niet als een bok op een haverkist. Dat doen kleinere (de C5 heeft een 1.2 of 1.6) benzinemotoren in grotere auto’s in combinatie met een automaat vaak minder goed, dus zijn ze zeker een proefrit waard om vast te stellen hoe ze het in deze Citroën doen.

 

Maar wat voegt het onderstel met ‘Progressive Hydraulic Cushions’, die we al kennen van de C4 Cactus, daaraan toe? Het creëert een voelbare meerwaarde, want het is inderdaad een mooi systeem dat goed werkt. Aan de mechanische bumpstops die normaal de uiterste in- en uitgaande slag afstoppen zijn hydraulische exemplaren toegevoegd die werken als extra dempertjes. Techniek die Citroën al jaren testte tijdens rally’s, waar dergelijke geavanceerde systemen met extra kleppen en kanalen al veel langer usance zijn. Speciale dempertechniek is overigens niet exclusief voor alleen Citroën, want menig merk werkt inmiddels met dual mode dempers of optionele adaptieve dempers. Het streven lijkt bij elk merk gelijk, iedereen wil demping on demand; stevig bij sportiever stuurwerk en soepel en soft als het kan.

Het onderscheidend vermogen van deze Citroën zit hem niet alleen in die weer net iets andere techniek, maar vooral ook in het resultaat. Want het veercomfort is inderdaad bovengemiddeld comfortabel en geeft soms een zweverigheid uit lang vervlogen tijden. Daarin gaat Citroën dus verder dan de concurrentie en dat verdient applaus. Want sportiviteit zoeken in een gewone SUV is vaak een heilloze missie. Deze C5 laat zien dat je ook met veel comfort prima door de bocht kunt, want hij rolt en duikt weliswaar iets meer, maar de koets blijft wel degelijk onder controle. Sterker nog, ook op een bochtig traject hoeft hij uptempo geen gat te laten vallen en weet hij de concurrentie gewoon bij te benen. Maar goed, als je tijdens normale, alledaagse ritten in die zachte optionele Advanced Comfort-stoelen genoeglijk voort wiegt, ga je bijna op zoek naar het open-haardmenu in het moderne infotainmentsysteem. Helaas vinden we geen virtueel haardvuur, maar wel zes connectiviteitsmogelijkheden en andere functies. Die werken allemaal via een helder en voldoende duidelijke menustructuur en met mooie graphics, die in testauto (uit de voorserie) het tempo echter niet altijd bijhielden.

Je zit niet alleen zacht, maar ook goed qua zitpositie, je fauteuil heeft voldoende verstelmogelijkheden en hetzelfde geldt voor het multifunctionele stuur. Voorin is er genoeg ruimte voor de inzittenden en er zijn tal van vakjes en kastjes waar je dingen in kunt opbergen. Achterin is het ook royaal geregeld, want de C5 Aircross heeft drie aparte stoelen die individueel verschuifbaar zijn over een afstand van 15 centimeter. Praktisch genot waarvoor je niet bij hoeft te betalen en daar zijn we blij mee. Dat zijn we eigenlijk met het hele interieur, want dat is niet alleen speels vormgegeven, maar ook echt functioneel. Een royale, rechthoekige bagageruimte waarin minimaal 580 liter meekan, hoort daar ook bij.

De conclusie is dat deze C5 Aircross inderdaad multifunctioneel en bovengemiddeld comfortabel is. Als je die eigenschappen weet te waarderen, dan heb je een goede aan deze concurrerend geprijsde Citroën. Van zijn design moet je houden, niet dat die heel bijzonder is overigens, want bijna alle SUV’s zijn tegenwoordig niet meer saai om te zien. De echt opzienbarende vormen uit de gouden Citroën-tijden zijn helaas echter voltooid verleden tijd. Het extreem zweverige veercomfort van een DS of CX heeft zo’n C5 Aircross niet, wel rolt en duikt hij meer dan de middelmaat, maar veel minder dramatisch dan vroeger. De C5 Aircross zal volgend jaar slechts een kleine bijrol spelen bij het 100-jarig jubileum van het merk met de Double Chevron. Want het waren vooral zijn voorouders die met hun exceptionele techniek die geschiedenis schreven. Zo bijzonder is die dempingstechniek van de C5 Aircross nou ook weer niet en bovendien had de C4 Cactus die al eerder. Genoeg over het verleden, het is dat Citroën er zelf over begon. Over heritage moet je niet zeuren, je moet ervan genieten. Laten we hopen voor Citroën dat de bewonderenswaardige comfortkoers zich uitbetaalt. Maar wat het antwoord uiteindelijk ook moge zijn, chapeau voor deze C5 Aircross. Die bewijst dat een gewone SUV door veel multifunctionaliteit en bovengemiddeld comfort bovengemiddeld goed kan worden.

 

 

 

Reageer op artikel:
Citroën C5 Aircross (2018); een test van de Franse SUV en de prijs
Sluiten