Volwaardige powersedans ogen en gáán vandaag de dag als de supercars van weleer, met alle voor- én nadelen van dien. Dat gegeven heeft ruimte geschapen voor een groeiende onderklasse, waarin dit de drie nieuwste spelers zijn. De supersubs.

STS_5893STS_5893


In elke oorlog is helaas nevenschade te betreuren. Ook bij de voortdurende pk-strijd in het bovenste echelon der rappe gezinswagens. Daar heeft de niet aflatende zucht naar meer vermogen, brutere acceleratie en snellere rondetijden geresulteerd in een generatie supersedans die voor een bepaalde doelgroep gewoonweg too much is. Te veel spoilerwerk om bij een klant mee te komen aanrijden. Te veel veerspanning om dag in dag uit mee door de stadsjungle te hobbelen. Te veel verplichte voorzichtigheid in de regen. Dat soort dingen.

"Slechts een kwestie van tijd voordat er een complete onderklasse zou ontstaan"

Het was slechts een kwestie van tijd voordat er een complete onderklasse zou ontstaan van snelle, goed sturende, maar verder vooral heel normale auto’s. Een zescilinder, al dan niet met turbocompressor of supercharger, is voor toetreding tot deze groep een vereiste, voor de rest is alles mogelijk. Achterwiel- of vierwielaandrijving, sedans, stationwagons, vierdeurs coupés en prijzen die uiteenlopen van pakweg 60 tot 90 mille. Audi was de trend al voor met zijn gevestigde S-modellen.

Ook Jaguar en Volvo hebben goed opgelet, want de Zweden verrasten twee jaar terug met de S60 en V60 Polestar-modellen en Jaguar heeft niet verzuimd om direct een XE S te lanceren met de 340 pk sterke V6 uit de F-Type in de neus. BMW is bezig met het uitrollen van een familie ‘M-voor-de-typeaanduiding’ modellen en heeft de Dreier daarbij nog niet onder handen genomen, maar ook zonder behandeling van de sportafdeling geldt traditiegetrouw elke BMW met een dikke motor als een krachtpakket om rekening mee te houden. En de C 450 is de eerste AMG-versie van een familie ónder de ‘echte’ nog dikkere Mercedes-modellen. Ja, en dan is er niet te vergeten deze intimiderend ogende Infiniti Q50 Hybrid....

Meer lezen over de reportages tussen de subtoppers BMW 340iA vs. Infiniti Q50 Hybrid vs Mercedes-Benz C 450 AMG? Lees het complete artikel ‘Reportage: Supersubs BMW vs. Infiniti vs. Mercedes-Benz’ via Blendle (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of  via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).