Autovisie
Autovisie Nieuws 4 jun 2020

Subsidie op EV’s officieel van kracht, maar nog niet iedereen is blij

Vanaf vandaag kan de Nederlandse consument een elektrische auto kopen in combinatie met een subsidie. Toch is nog niet iedereen blij met de regeling.

Officieel gaat de EV-subsidie pas op 1 juli aanstaande in, maar consumenten die vanaf vandaag een elektrische auto bestellen hebben met terugwerkende kracht recht op de subsidie. Wie een nieuwe auto koopt, krijgt €4000 euro van de staat. Voor de koop van een tweedehands auto krijgt de consument €2000 euro terug. De regeling geldt ook voor de private lease. In dat geval wordt de subsidie verrekend in het maandbedrag dat de consument betaalt.

Voorwaarden subsidie elektrische auto

Daar zitten natuurlijk wel wat voorwaarden aan. Zo moet een tweedehands elektrische auto via de officiële vakhandel worden gekocht. Ook moet de auto een elektrische actieradius van meer dan 120 kilometer hebben. Daarnaast blijft de subsidie beperkt tot auto’s met een aanschafwaarde van minimaal €12.000 en maximaal €45.000.

Birò
LEV’s als de Birò vallen buiten de subsidieregeling, want ze hebben een te klein elektrisch bereik.

De Rai Vereniging staat deels positief tegenover de invoering van de subsidieregeling. “Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten is particulier, maar vooralsnog is zo’n 80 procent van alle emissieloze auto’s zakelijk geregistreerd. Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het daarom essentieel dat net als de zakelijke automobilist ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden”, zo zegt voorzitter Steven van Eijck. Volgens hem is de aankoopsubsidie van groot belang nu de autobranche zwaar lijdt onder de coronacrisis.

Minder tevreden

Minder blij is de Rai Vereniging met de regels rondom die subsidie. Zo is het niet te spreken over het feit dat de subsidie alleen geldt voor auto’s met een minimaal bereik van 120 kilometer. “Die grens heeft geen juridische grondslag en is arbitrair besloten. Bepaalde merken en modellen worden onverkoopbaar gemaakt. Daar is niet alleen de fabrikant, maar vooral de consument de dupe van.”

Toyota Mirai
Volgend jaar verschijnt Toyota’s nieuwe waterstofauto: de tweede generatie van de Mirai.

Ook de eis dat de aanschafwaarde van een EV maximaal €45.000 mag bedragen is volgens de vereniging onterecht. Het geeft aan dat waterstofauto’s daardoor buiten de boot vallen. In de zakelijke markt profiteren die auto’s wel van een lage bijtelling. “De waterstofauto is een onmisbare schakel in de energietransitie voor alle soorten voertuigen. Maar op het moment dat we de kansrijke techniek niet stimuleren, komt de ontwikkeling in Nederland onvoldoende op gang”, aldus Van Eijck. Volgens hem moet de grens van €45.000 daarom worden losgelaten.

Sloopregeling

Ook Bovag is blij met de aankoopsubsidie voor elektrische auto’s, maar ziet graag nog een uitbreiding van de regels. “Zou het niet mooi zijn als we die subsidie kunnen aanvullen met een slooppremie?”, zo vraagt voorzitter Han ten Broeke zich af. “Je ruilt je oude diesel in en koopt er een mooie EV voor terug. Of je kiest een gloednieuwe via private lease. Dan wordt elektrisch rijden voor nog meer mensen bereikbaar.”

Autosloop

Bovag en Rai Vereniging pleiten al een tijdje voor een dergelijke sloopregeling. Uit onderzoek van de twee organisaties blijkt dat de staatskas de afgelopen jaren ten onrechte met meer dan 600 miljoen euro is gespekt door de stijgende bpm. Door middel van een slooppremie kan dat bedrag weer bij de consument terechtkomen. In zo’n geval krijgt de eigenaar van bijvoorbeeld een oude diesel een bedrag aantrekkelijk bedrag tegemoet als hij zijn auto laat slopen, en er een nieuwere en schonere auto voor terugkoopt.

Reageer op artikel:
Subsidie op EV’s officieel van kracht, maar nog niet iedereen is blij
Sluiten