Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 14 mrt 2019
Leestijd: 2 minuten

Spectre wordt Stekker! James Bond rijdt elektro-Aston Martin

James Bond is ‘shaken, not stirred’ door de opwarming van de aarde en heeft besloten zijn ‘license to kill’ voor de verbrandingsmotor te gebruiken. In zijn volgende film stapt de spion – nog altijd gespeeld door Daniel Craig – daarom in een volledig elektrische Aston Martin Rapide E.

Rapide_E__Wheel_and_Fender

En nee, die volgende film is niet ‘Stekker’, het vervolg op Spectre, maar Shatterhand. Hij wordt geregiseerd door Cary Joji Fukunaga, die de drijvende kracht achter de emissieloze Bond zou zijn, aldus The Daily Mail. De Britse krant haalt een anonieme insider aan. “De beslissing komt van de nieuwe regisseur, die een ontzettende boomknuffelaar is. Hij werkt nauw samen met Aston Marton om één van hun elektrische modellen op het grote scherm te krijgen. Iedereen is bang dat 007 nu als te politiek correct gezien gaat worden, maar de meesten vinden toch wel dat de tijd rijp is voor een ‘groene’ Bond-auto.”

Goldfinger

De creatie van schrijver Ian Fleming kiest in ieder geval niet voor een Tesla of een Nissan Leaf, maar blijft bij zijn vertrouwde merk Aston Martin. De twee zijn gelinkt sinds Sean Connery in Goldfinger in een iconische zilverkleurige DB5 reed. De Britse sportwagen verblufte het filmpubliek toen niet alleen met zijn looks, maar ook met gadgets als een schietstoel, een kogelwerend scherm achterop en verborgen machinegeweren op de neus. Andere Bonds reden ook Aston Martin: Timothy Dalton had een V8 Vantage (The Living Daylights), Pierce Brosnan een Vanquish (Die Another Day) en Daniel Craig een DBS (Casino Royale en Quantum of Solace) en een DB10 (Spectre).

Actieradius van 321 kilometer

Aston Martin onthulde in 2015 een studiemodel van de Rapide E. De productieversie ervan zou eind dit jaar op de markt komen. Hij heeft twee elektromotoren, achterwielaandrijving, een systeemvermogen van 610 pk en 950 Nm koppel. Volgens Aston Martin is de Rapide E goed voor een 0 naar 100 km/h-tijd van minder dan 4,0 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 250 km/h. Onder de motorkap – waar in een Rapide S de 6,0 liter V12 en versnellingsbak liggen – is ruimte voor een 65 kWh-batterij met 5600 lithium-ioncellen. Daarmee zou de Rapide E een WLTP-actieradius van maximaal 321 kilometer moeten kunnen bereiken. Dus moeten die auto-achtervolgingen in Shatterhand niet al te lang duren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.