Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 24 jun 2021

Speciale Vantage Roadster ter ere van honderdjarig bestaan van AM-icoon

Het is feest bij Aston Martin: de Britse bouwer van supercars viert dit jaar het honderdjarig bestaan van de A3, de derde auto ooit die de legendarische naam Aston Martin zou dragen. Ter ere van dat jubileum komt Aston Martin met een speciale versie van de Vantage Roadster.

Het is alweer honderd jaar geleden dat ‘chassis No.3’, ook wel ‘A3’ genoemd, uit de productiefaciliteit op Abingdon Road in Kensington, Londen, rolde. Het is het derde van de vijf prototypes die het merk in elkaar had gezet voordat de productie daadwerkelijk begon. Niet zo gek dus dat mede-oprichter Lionel Martin regelmatig (lees: vaak) in de A3 te vinden was.

Snelheidsduivel

De A3 beschikte over een 1,5-liter, 11 pk ‘sterke’ viercilinder zijklepmotor. De auto had een gestroomlijnde carrosserie en dat hielp hem mede om snelheidsrecords te pakken. Zo pakte-ie in 1922 tijdens de Essex Motor Club Kop Hill Climb de eerste plaats en reed hij rond over het circuit van Brooklands met een snelheid van 84,5 mijl per uur, ongeveer 136 km/h. Enorme waarden voor die tijd, natuurlijk.

De A3 maakt onderdeel uit van de collectie van het Aston Martin Heritage Trust (AMHT). Ze verkregen de auto in 2002 op een veiling waarna de restauratiewerkzaamheden begonnen. Het doel was daarbij om de A3 weer zo dicht mogelijk bij de originele fabrieksspecificaties te krijgen.

Verjaardagsfeestje bij Aston Martin

Genoeg over het verleden, we slaan enkele decennia over en bevinden ons op een heuglijk punt. De A3 viert namelijk z’n honderdste verjaardag. Zoiets is, gezien de historie van de auto, nog niet vaak gebeurd, dus kon Aston Martin deze kans natuurlijk niet aan zich voorbij laten gaan. De speciale afdeling van de supercarmaker, Q by Aston Martin, is aan de slag gegaan met een speciale versie van de Vantage Roadster. Mét uiteraard wat knipoogjes naar de A3.

Zo vangt de grille met aluminium rand en het zwarte gaaspatroon de retro feel precies op. Wat dan natuurlijk niet mag ontbreken voor het retrogevoel, is een oud embleem van het merk. Ook die is in de grille te vinden, maar ook binnenin zal je de historische logo’s van Aston Martin ontdekken.

Koperen knopjes

Ook zien we wat inspiratie van de A3 terug in de zijspatborden, die in de kleuren van de aluminium motorkap van de A3 schijnen. Een plaatje met ‘No 3’ erop moet ervoor zorgen dat mensen direct kunnen zien dat het niet om zomaar een Vantage Roadster gaat, terwijl de bronzen remklauwen de accenten die je op het koetswerk van de A3 kan vinden representeren.

Binnenin zie je in de stiksels ook nog de naam Aston Martin in de klassieke typografie terug, dus ook daar geen gebrek aan retro. Bovendien kun je aan koperen knopjes zitten voor de verschillende instellingen en is een Aston Martin-logo met wat reliëf aan het middenconsole is aangebracht.

Prijs op aanvraag

Mocht je er een willen hebben, dan zul je snel moeten zijn. Aston Martin maakt er namelijk slechts drie van. De prijs is op aanvraag, al kan je ervan uit gaan dat je er met een paar ton nog niet bent. Een reguliere Vantage kost immers al twee ton.

Aston Martin Vantage Roadster

Of Q by Aston Martin nog iets verandert aan de specificaties, laat het bedrijf niet weten. Wel kan je rekenen op iets meer dan die 11 pk van de A3. De Vantage Roadster heeft namelijk een V8 met 510 pk en 685 Nm van AMG onder de motorkap liggen. Het leeggewicht ligt bij de Vantage op 1530 kg, dat is bij de Roadster-versie 60 kg meer. Maar dan kan je wel met open dak genieten van de brullende V8. Sprinten van 0 naar 100 km/h gaat in 3,8 tellen en de open tweezitter heeft een topsnelheid van 304 km/h.

De Aston Martin Vantage Roadster heeft net als de DB11 en DBS een linnen kap. Deze kan in 6,7 seconden neerklappen, voor het afsluiten van het dak moet je ietsje langer wachten: 6,8 seconden. De kap is zowel wanneer de Aston Martin stilstaat als tijdens het rijden met een maximum snelheid van 50 km/h te bedienen.

Vantage F1 Edition

Overigens is Aston Martin druk bezig met de Vantage. Zo presenteerde het onlangs de F1 Edition: een straatversie die is gebaseerd op de safety cars die dit seizoen bij de helft van de Formule 1-races aanwezig zijn. Autovisie-redacteur Dries van den Elzen voelde die variant onlangs aan de tand. Kijk onderstaande video voor zijn ervaringen!