Skoda: “SUV belangrijk, maar traditionele auto’s ook”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda-octavia-interview.jpg)
Skoda focust zich sterk op SUV’s, maar volgens Alain Favey – Skoda Board Member voor Sales & Marketing – zijn traditionele auto’s op de lange termijn net zo belangrijk. “De vraag naar SUV’s is dit jaar alweer wat gekrompen.”
SUV-offensief
Skoda is nog maar net begonnen met zijn SUV-offensief. Na de Kodiaq en iets kleinere Karoq komen er nog meer SUV’s, waaronder een opvolger van de Yeti in de tweede helft van 2020. In de toekomst volgen er meer SUV’s, misschien zelfs wel volledig elektrische exemplaren.
Octavia
Volgens Favey zijn die nieuwe SUV’s bijzonder belangrijk met het oog op de wereldwijde vraag naar SUV’s, maar volgens hem mag het oog op traditionele auto’s niet verloren worden. Hij doelt op de Octavia en de Scala (opvolger Rapid Spaceback) die over enkele weken wordt gepresenteerd en in de loop van 2019 op de markt komt. De Octavia is nog altijd het bestverkopende model van Skoda wereldwijd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Falain-favey-skoda-board-member-voor-sales-en-marketing.jpg)
Geen twijfel
“Voor ons bestaat er geen twijfel dat er vraag zal blijven bestaan naar auto’s als de Octavia”, zegt Favey in gesprek met Australische media tijdens een persevenement in Sydney. “De Octavia moet blijven, ook in de toekomst. Ook de Scala hebben we nodig als uitdager in het hatchbacksegment.”
SUV-markt
Dat de markt alleen nog maar SUV’s wilt hebben, is in de ogen van Favey onwaarschijnlijk. “Op de Chinese markt is de SUV-trend het grootst en in Australië praten we nu over ongeveer 40 procent van de markt. Grappig genoeg is de vraag naar SUV’s dit jaar alweer wat gekrompen. De Chinese SUV-markt groeit niet langer. In China bestaat er nu zelfs veel vraag naar compacte sedans.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit moet je volgens Audi-designer weten over nieuwe A6 Limousine
-
Leapmotor B01: wordt dit de Tesla Model 3-killer van Stellantis?
-
Abrupte koerswijziging bij Mini: toch investeren in brandstofmotoren
-
Deze auto stoot Golf van troon en is populairste occasion
-
Extreem duur optiepakket bezorgt je sterkste brandstofmotor ooit
-
Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen
-
Deze volledig elektrische Panda is er al vanaf zo’n 5.000 euro
-
Smerige truc van Tesla? ‘Neppe tellerstand om garantie te omzeilen’
-
Duik in de prijslijst: de Mazda 6e – Zo zouden wij hem samenstellen
-
Mazda-topman: ‘Nieuwe MX-5 blijft klein, maar krijgt grotere motor’
-
Lucid Gravity: enorme range en mega ruim, maar niet perfect
-
Dit kost nieuwe Lynk & Co 08 plug-in hybride in Nederland