Skoda Kodiaq kan zich aan offroadcondities aanpassen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2F160707scaronkoda-kodiaq-03-e1467901776177.jpg)
Met de Skoda Kodiaq introduceert Skoda zijn tweede SUV, maar de fabrikant hoopt met de grote broer van de Yeti ook autokopers aan te spreken die niet alleen op de verharde weg blijven. Voor het lichtere offroadwerk voorziet Skoda de vierwielaangedreven versies van een speciale stand.
Wie de knop bedient, ervaart dat de Kodiaq alle voor offroadrijden relevante systemen ander afstelt. Het gaat daarbij om het motormanagement, de rij-assistenten, ABS, ESC en het elektronisch geregelde onderstel (DCC). Het merk hoopt zich zo van de concurrentie te onderscheiden door van de Kodiaq de betere trekauto cq. offroader te maken, ondanks dat de SUV hoofdzakelijk is ontwikkeld met gebruik op de geplaveide weg.
Prototype
De aankondiging van de offroadvoorziening maakt deel uit van Skoda’s campagne in de aanloop van de onthulling op de Autosalon van Parijs, die in oktober wordt gehouden. De autobouwer toonde afgelopen maart al een studiemodel van de nieuwe Kodiaq. Vervolgens kondigde de fabrikant een gecamoufleerd prototype aan, gevolgd door de naam. Nu licht het merk wederom een topje van de Kodiak-sluier.
Drie zitrijen
Skoda verklapt nu dat de Kodiaq, zoals al eerder door Autovisie geschreven, over maximaal zeven zitplaatsen zal beschikken. Met de achterste twee zitrijen plat, biedt de Tsjech plaats aan 2.065 liter bagage, wat het grootste bagageruim in deze klasse betekent. Het meubilair achterin kan in lengterichting worden versteld. De leuning van die stoelen laat zich onder verschillende hoeken verstellen. Voor wie op het meubilair wil slapen, kan een speciaal slaapcomfort-pakket bestellen, dat onder andere speciale hoofdsteunen omvat.
Portierbeschermer
Net als op de Ford Focus biedt Skoda op de SUV deurbeschermers aan, die na het openen van de portieren te voorschijn komen. De plastic delen voorkomen parkeerdeukjes bij andere auto’s en beschermen de lak van de Kodiaq. Een andere noviteit voor Skoda is Area View, dat met hulp van camera’s de omgeving rond de SUV in beeld brengt op de centraal geplaatste monitor, waarvan ook de Tow Assist gebruikt maakt.
LEES OOK: SKODA TOONT FONKELNIEUWE SUV, DE KODIAQ
Drie- en viercilinder
Skoda start begin 2017 de levering van de Kodiaq op Nederlands grondgebied. Bij de marktintroductie is keuze uit vijf motoren, waaronder een 1.0-driecilinder en een 2.0-viercilinder. Afhankelijk van de motorisering is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een DSG-automaat met dubbele koppeling met naar wens voor- of vierwielaandrijving. De prijzen van de nieuwkomer zijn nog niet bekend.
Yeti
De Kodiaq krijgt een plaatsje boven de Yeti in het programma en vormt de tweede SUV van het merk. De vijfpersons Yeti zal kort na de Kodiaq worden vervangen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger
-
Wanneer je ook in auto’s van Lexus een yoke-stuur kan verwachten
-
Dit is hoeveel wegenbelasting je voor een camper betaalt in 2026
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Skoda maakt de Enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden
-
Dit kosten de nieuwe Mini Cooper en Countryman
-
De wankelmotor is betaalbaar terug bij Mazda
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen