Seats Cupra wil ook snelle EV’s en zelfs aardgas-modellen brengen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fcupra_ateca_6.jpg)
Seats nieuwe sublabel Cupra, dat als zelfstandig merk dient te worden gezien, moet meegaan in de plannen van moedermaatschappij Volkswagen om elektrische modellen te leveren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fseat_ateca_551.jpg)
Dat geeft de autobouwer aan in gesprek met de Belgische autosite Vroom.be. Volgens sales- en marketingmanager Wayne Griffiths moet het merk wel: “Anders hebben we geen toekomst. Een sportmerk zonder duurzame plannen voor de toekomst is weggegooid geld. Niet alleen bij ons, maar ook in de Volkswagen-groep. Zelfs CNG ligt op tafel.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fcupra_ateca_6.jpg)
MEER DAN ZOMAAR EEN LOGO
Griffiths heeft de zware taak het publiek uit te leggen dat Cupra niet langer een naamplaatje op een Seat-model is, maar dat het label als zelfstandig merk moet worden gezien. De ‘fabrikant’ zal sportieve modellen voeren en krijgt de autosportactiviteiten van Seat onder zijn hoede. Hoe hoopt u dat klanten naar de nieuwe Cupra-modellen zullen kijken? Griffiths: “Ik hoop dat ze zien dat Cupra meer is dan zomaar een ander logo. De modellen zijn niet voor iedereen weggelegd, en in dat opzicht wel uniek. We willen ook het verschil maken in de gebruikte materialen en de afwerking van het interieur. En het gaat ten slotte niet zomaar om auto’s die sneller de 100 km/h aantikken, maar die de volledige rijbeleving ook op een sportiever niveau brengen.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FCupra-TCR-001.jpg)
DESIGNMERK
Maar de vraag is hoe het merk Cupra zich onderscheid van het Cupra-naamplaatje op een Seat? “We willen niet het designmerk of premiumlabel van Seat zijn. We zijn en willen niet als premium worden gezien, want dat past niet bij het karakter van Seat. We zien dat er ruimte is tussen de volumemerken en de premiumlabels. Cupra duikt in dat gat.”
GELIMITEERD
Cupra presenteert zich op de Autosalon van Genève. De Spaanse autobouwer introduceert daar met de Cupra Ateca, een 300 pk sterke SUV. De autobouwer heeft de auto inmiddels voorgesteld. Het merk heeft tevens een exemplaar gebouwd van de Ibiza en Arona. Hoewel de concepts er productierijp uitzien, is er volgens de fabrikant nog geen groen licht voor serieproductie gegeven. Griffith geeft wel aan dat er gelimiteerde uitgaves zullen volgen, naar voor voorbeeld van de tot 799 stuks gelimiteerde Leon Cupra R.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Kia EV9 is een van de grootste elektrische auto’s!
-
Waarom iemand een miljoen neertelt voor deze beruchte Dodge Challenger R/T
-
4 MBO-banen in de autobranche met hoog salaris en baangarantie
-
Ook deze Ferrari Monza SP1 van LEGO kun jij niet betalen
-
Voor 267.826 euro is deze simpele Lada Niva-occasion van jou
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 1/2)
-
Rekeningrijden kost werkende Nederlander veel geld
-
Is de elektrische Caterham Seven nog steeds een lichtgewicht?
-
De nieuwe Aston Martin DB12 vergeet even dat Ferrari bestaat
-
BMW trekt het doek van de nieuwe 5-serie én i5
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai Kona
-
De vernieuwde Opel Corsa: grootste probleem nu opgelost?