In het hogere segment is de power-SUV al tientallen jaren een bekend fenomeen. Daaronder zet Seat nu de Cupra Ateca in de markt. En ja, Cupra is nu een zelfstandig merk, dat begrijpen we, maar de Ateca is nog steeds een Seat natuurlijk.

Cupra AtecaCupra Ateca


Een Seat-logo zal je waarschijnlijk alleen ergens onderhuids terugvinden. Immers, de Ateca is nu getooid met een behoorlijk prominent Cupra-embleem in de grille. We schreven het al eerder, maar het beeldmerk doet ons een beetje denken aan Star Trek of zo'n tribal tattoo die je soms op een onderrug tegenkomt. Verder oogt de Cupra Ateca ingetogen, maar agressief, met vier ronde uitlaatpijpen onder de achterbumper, grote 19 inch lichtmetalen wielen en de nodige koelroosters in de neus.

Topsnelheid van 245 km/h

Daarachter ligt de 300 pk sterke 2,0 liter TSI-motor uit de Leon Cupra R. De motor levert zijn aandrijfkrachten via een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling af aan alle vier wielen. Snel is de Cupra Ateca daarmee zeker. Hij sprint in 5,4 seconden naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 245 km/h. Met een knop is de aandrijflijn over te schakelen van Normal, Sport, Individual, Snow, Off-Road en Cupra. In die laatste modus klinkt de motor wat venijniger en wordt het adaptieve onderstel op scherp gebracht.

'Studiemodellen'

Tijdens de Autosalon van Genève presenteert Cupra echter nog meer modellen dan de Ateca. Zo is daar de Cupra TCR-racewagen, wat weinig meer is dan een Seat Leon Cup Racer met een ander logo. Ook laat Cupra 'studiemodellen' zien van de Ibiza en Arona. Het merk beweert dat het nog niet zeker is of die gebouwd gaan worden, maar de Ibiza op de foto's ziet er toch wel verdacht productierijp uit. Seat heeft in Nederland een aantal Cupra-dealers aangewezen. De Cupra-modellen zijn echter ook gewoon te bestellen bij gewone Seat-dealers.

Cupra Ateca

Cupra Ibiza

Cupra TCR