Scherpere Hyundai i30 N is klaar voor de volgende ronde
Na de normale de i30, die aan het begin van dit jaar zijn facelift al kreeg, brengt Hyundai nu ook de aangescherpte hot hatch i30 N naar buiten.
Liefhebbers weten dat de Hyundai i30 N het model was – dat alweer drie jaar geleden – de hothatch-markt flink wakker schudde. De nieuweling maakte een uitstekend debuut in deze competitieve klasse en tijdens onze tests en reportages bleek dat de i30 N het zijn concurrentie heel erg moeilijk maakte. De i30 N bewees zich als een volwassen, scherp sturende hot hatch. Dat die nu dus verder is fijngeslepen, maakt dat we staan te trappelen om hem weer te testen. Hoe goed de vorige al was, zie je onder andere in deze video, waarin-ie een duel aangaat met de Ford Focus ST op het circuit van Racepark Meppen.
Design
Het ontwerp van de nieuwe N is nog strakker dan dat van zijn voorganger. De nieuwe grille, aangepaste bumpers en een scherpere neus maken het design nog net even iets agressiever. Ondanks de sportieve uitstraling laten de V-vormige koplampen de i30 toch ook wat dromerig uit zijn ogen kijken.
Meer vermogen
Gelukkig is de vernieuwde i30 N allesbehalve slaperig. De viercilinder heeft net als voorheen 250 pk en 353 Nm. Maar er is ook weer een Performance Package beschikbaar, die 5 pk en 39 Nm meer heeft dan z’n voorganger. Daarmee is hij nu goed voor een totaal vermogen van 280 pk en heeft hij 392 Nm aan trekkracht. Ook trekt de gefacelifte i30 N 0,2 seconden sneller op naar de 100km/h. Aan de achterwielophanging van de gefacelifte i30 N is een extra stabilisatorstang toegevoegd. Die moet in combinatie met de opnieuw afgestelde stuurinrichting zorgen voor een nog sportievere besturing.
Automaat
De Hyundai i30 N werd eerder alleen met een handbak geleverd. Maar na deze facelift kun je ook kiezen voor een automaat, al moet je dan wel dat Performance Package bestellen. Het gaat hierbij om een achttraps automaat met dubbele koppeling en drie rijstanden. Met een grote grijns kun je kiezen voor de N Grin Shift, waarbij je 20 seconden een vermogensboost krijgt, bijvoorbeeld als je wilt inhalen. Je kunt ook N Power Shift selecteren, en daarmee schakelt de bak vooral sneller. Als laatste kun je een soort racestand instellen door N Track Sense Shift in te schakelen. Die is gemaakt voor maximale rondetijden, bij voorkeur op een circuit.
Wil je echt alles uit je i30 halen? Ga dan voor de optionele sportstoelen. Deze stoelen zijn uit één stuk gemaakt en zijn 2,2 kilo lichter dan de standaard stoelen. Deze alcantara/leder stoelen geven je extra ‘side support’ en zien er door het N logo en blauwe stiksels ook sportiever uit. De scherpere N staat later dit jaar klaar voor de straat- of circuitrace bij de dealers. Prijzen maakt Hyundai later bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland