SCG 010 Zero: rallymonster op waterstof is stapje dichterbij

James Glickenhaus, baas van Scuderia Cameron Glickenhaus, is écht van plan een waterstofversie van de Boot offroader te maken. Het idee van die auto opperde hij pas een maand geleden, maar nu toont hij al de eerste schetsen van het model.

Rond de jaarwisseling daagde James Glickenhaus plots Elon Musk uit. Eerstgenoemde vond het namelijk wel een gaaf idee om een race tussen een waterstof- en elektrische auto op te zetten. Musk met z’n Cybertruck, Glickenhays met z’n Boot. De Tesla-CEO is namelijk altijd fel tegen het gebruik van waterstoftechniek in auto’s en had zelf al eens de wens uitgesproken de Baja 1000 met de aankomende Cybertruck te gaan rijden. Goed idee dus, vond Glickenhaus.

Eerste beelden SCG 010 Zero

Het enige probleem: de Boot bestond toen nog niet als waterstofvariant. Glickenhaus durfde destijds al wel enkele specificaties van die uiteindelijke auto te noemen, dus het project zat al ergens in de pijplijn. De auto-ondernemer heeft inmiddels ook de eerste beelden van die toekomstige auto gedeeld.

Foto’s: SCG

De SCG 010 Zero is eigenlijk niet meer dan een rode SCG Boot met de carrosserie van een pick-up. Onderhuids verschilt dit model uiteraard wél van die auto. Heel veel specificaties geeft SCG nog niet, maar naar verwachting krijgt elk wiel een elektromotor die wordt gevoed door de stroom die de brandstofcel produceert. Eén volle tank moet volgens SCG goed zijn voor 1000 mijl (1609 km), precies genoeg om de Baja 1000 zonder te tanken te voltooien. Da’s maar goed ook, want waterstofstations zijn er momenteel nog niet op het schiereiland waar die beroemde rally wordt gereden. Hopen dat het brandstofverbruik meezit, dus.

Steve McQueen

Desalniettemin lijkt het nog wel even te gaan duren voordat deze SCG 010 Zero echt in productie gaat. Momenteel plaatst het bedrijf nog een dikke 6,2-liter V8 (met of zonder supercharger) in de Boot. Dat model is overigens een eerbetoon aan Steve McQueen, de Amerikaanse acteur. Hij deed eind jaren 60/begin jaren 70 mee aan een aantal offroadraces, waaronder de Baja 1000. Dat deed hij in een speciaal geprepareerde buggy: de Baja Boot. Glickenhaus’ hedendaagse creatie is een hommage aan dat model, waarvan er nog twee bestaan. Dat zijn museumstukken, dus kun je beter bij SCG aankloppen als je een vergelijkbaar model wilt hebben. Kost je wel minstens 250.000 dollar.

SCG 010 Zero waterstof
Reageer op artikel:
SCG 010 Zero: rallymonster op waterstof is stapje dichterbij
Sluiten