Reportage: Ford Mustang underdogs bij elkaar
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FReportage-Ford-Mustang-Autovisie.nl-3.jpg)
Helden en sterren. Winnaars en verliezers. Viercilinders en achtcilinders. Mustangs én echte Mustangs. Hoe geloofwaardig is een Stang met straight four? Het antwoord ligt verscholen onder herinneringen. In Berlijn, tijdens de hoogtijdagen van het DTM. In Autovisie nummer 16 ontmoet een viercilinder Mustang een andere Mustang-underdog: zijn DTM-voorvader.
“I’m a loser baby, so why don’t you kill me?” De laatste woorden van zanger Beck sterven weg in het interieur van de Ford Mustang 2.3 Ecoboost. De tekst krijgt echter de kans niet om door te werken in het hoofd van de bestuurder, want John Lennon zet meteen I’m a loser van The Beatles in. Het is hard, maar waar. Een Mustang met een schamele viercilinder onder kap is nu eenmaal een loser. Zoals een Amerikaan die geen gebruikmaakt van het recht een wapen te dragen, toch? Onze vooringenomenheid wordt duidelijk weerspiegeld in de playlist. Samengesteld door fotograaf Arno Lingerak, die op de redactie enig aanziet geniet om zijn brede muzieksmaak. Zonder z’n hand ervoor om te draaien verzamelde hij een flink aantal nummers met loser in de titel, om daarmee de Ford urenlang te kleineren. Tendentieus, maar we genieten ervan en denderen met een flinke ground speed richting Duitse hoofdstad. Op zoek naar een frisse kijk op de huidige Ford Mustang, met de hulp van Gerd Ruch. Als geen ander weet hij hoe het voelt om niet serieus te worden genomen in een Mustang. Ruch werd in zijn vuurspuwende racemonster namelijk steevast om zijn oren gereden in de gouden jaren van het DTM. Nooit won hij een race. Niets. Wel stal hij de harten van het publiek.
Road presence
Ruim voor Berlijn buigen we met gevoel voor symboliek af richting het Harz-gebergte, dat we voor de gelegenheid omdopen tot Herz. In dit schitterende stuurgebied moet het kleine torretje in de neus een assessment maken. Weet hij met het hart van een viercilinder de juiste snaar te raken? Op de Autobahn beantwoordt hij een aantal vragen. Aan zijn road presence mankeert niets. Het zien van de aanstormende karakterkop is voor voorliggers genoeg reden om snel naar de rechterstrook uit te wijken, om daarna in de slipstream te duiken. Dan valt het niet mee om zijn Amerikaanse bluf waar te maken, ondanks 317 pk en 434 Nm. Lees het complete verhaal nu in Autovisie magazine editie 16. Nu in de winkel!
Lees Autovisie magazine digitaal
De nieuwste editie van Autovisie Magazine is vanaf donderdag 28 juli ook te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app. Digitale edities van het magazine zijn gratis te lezen voor Autovisie-abonnees.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland