Renault wil nu ook van gearresteerde topman Ghosn af
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fcarlos-ghosn-groupe-renault.jpg)
Nissan en Mitsubishi ontsloegen Carlos Ghosn vrijwel meteen na zijn arrestatie in Japan. De geplaagde topman – die beschuldigd is van financiële wanpraktijken – bleef echter de steun van Renault houden. Tot nu.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fcarlos-ghosn-groupe-renault.jpg)
In een televisie-interview heeft de Bruno Le Maire, de Franse minister van Financiën, gezegd dat Ghosn ontslagen moet worden als CEO van Renault. “We gaan een nieuwe fase in”, zei hij. “En in die nieuwe fase hebben we een nieuw en stabiel topmanagement nodig bij Renault.” De Franse overheid is de belangrijkste aandeelhouder in Renault, met een aandeel van 15 procent, bijzondere stemrechten en twee afgevaardigden in de raad van bestuur. Het bestuur zal waarschijnlijk in de komende dagen bij elkaar komen om een vervanger voor Ghosn aan te wijzen.
Belastingfraude
De 64-jarige Franse Braziliaan wordt verdacht van belastingfraude. Ghosn en rechterhand Greg Kelly zouden de hoogte van hun beloning niet juist hebben gerapporteerd en misbruik hebben gemaakt van bedrijfsbezittingen. Zo zou Nissan hebben opgedraaid voor woningen van Ghosn in Rio de Janeiro, Beiroet, Parijs en Amsterdam. Ghosn zou ook vakanties met zijn familie door de fabrikant hebben laten betalen. Daarbij zijn er verdenkingen dat hij persoonlijke investeringsverliezen ter waarde van 15 miljoen euro heeft afgewenteld op Nissan.
Nissan ontevreden
Vertegenwoordigers van de Franse overheid zijn in Tokio om over de toekomst van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie te praten. In Japan zijn ze al jaren niet blij met de scheve verhoudingen binnen het samenwerkingsverband. Renault – dat Nissan zo’n twintig jaar geleden van de ondergang redde – heeft een belang van 43 procent in de Japanse fabrikant en heeft stemrecht. Nissan daarentegen heeft slechts een belang van 15 procent in zijn Franse partner en geen stemrecht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland
-
Gaat lekker daar in Duitsland! Nu ook ontslagen bij Porsche
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Fusie met Honda mislukt, Nissan schrapt nu duizenden banen
-
Onderhoud aan je auto is straks wellicht niet meer te betalen
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’
-
Duik in de prijslijst: de Ford Puma Gen-E