VIDEO: Range Rover Evoque Convertible vs. International Scout
Van een ultiem automobiel modeaccesoire een zomerse cruiser maken, weinig fabrikanten zien er een businesscase in. Maar Land Rover wel. En International Harvester in het verleden trouwens ook. Werner Budding laat voor Autovisie TV modemeisje Range Rover Evoque Convertible kennismaken met het klassieke werkpaard International Scout.
Range Rover Evoque Convertible
Moedig wat Land Rover met de Evoque heeft gedaan. Niet alleen heeft de afdeling Range Rover zich technisch nogal wat op de hals gehaald door de Evoque van z’n stalen coupédak te ontdoen (het onthoofden was een forse uitdaging), maar wat te denken van het polariserend effect dat de Convertible creëert? Bedoeld voor dames en stylisten met een geverfde baard en daardoor meteen minder interessant voor ‘echte kerels’. Bovendien is geen auto op dit ogenblik hipper dan een Range Rover Evoque Convertible, iets dat calvinistisch Nederland natuurlijk juist niet te pruimen vindt.
En spreekt die zomerse Evoque dan precies degene aan die lastig de keuze kan maken tussen een cabrio en een SUV, of kiest juist de persoon met een uitgesproken voorkeur voor nicheproducten een Evoque Convertible? Hoe dan ook, waar het eigenlijk vooral om draait, is dat ze in Engeland iets hebben ontwikkeld waar andere fabrikanten ver bij uit de buurt blijven. En voorlopig heeft Land Rover het gelijk aan zijn zijde. Dit toch tamelijk prijzige SUV’tje is behoorlijk populair.
International Harvester Scout
En dat terwijl je voor een tiende van de prijs van deze ruim 100.000 euro kostende, volledig aangeklede Range Rover iets koopt dat minstens zo veel plezier biedt, beslist exclusiever is (en blijft) en absoluut geen afschrijving kent. Mag ik je voorstellen aan één van de meest multigetalenteerde auto’s ooit gebouwd: de International Harvester Scout. Het is een alles-in-éénvoertuig: SUV, convertible, pick-up, werkpaard, beachcar en bovenal klassieker.
Nu onderschat ik je autokennis allesbehalve, maar er zijn lieden die deze Amerikaan voor een Ford Bronco houden. En al heeft hij daar zeker iets van weg, van enige technische overeenkomst is absoluut geen sprake. International Harvester bestaat al sinds 1902 en is van oorsprong een producent van landbouwvoertuigen. In Nederland geniet het – buiten de Randstad – enige bekendheid door zijn tractoren. Het enorme bedrijf bouwde begin vorige eeuw echter ook al auto’s. Uiteraard modellen die geschikt waren voor gebruik op het platteland, zoals de omgeving wordt genoemd waar doorgaans minder mensen wonen. Allerlei soorten utiliteitsvoertuigen zijn onder het International-label uitgebracht, maar de Scout is het enige model dat bekendheid had in Europa. Een SUV-cabrio, qua concept overeenkomstig met de Evoque Convertible.
LEES AUTOVISIE MAGAZINE DIGITAAL
De nieuwste editie van Autovisie Magazine is ook te downloaden via de Autovisie magazine iPad app (gratis voor abonnees) of via de Android app (ook gratis voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard