Race je een ongeluk met de Lotus 3-Eleven
Beraamt Lotus nou een aanslag op zijn eigen klanten? Het lijkt erop, want de nagelnieuwe 3-Eleven combineert een vermogen van 456 pk en een wagengewicht van 900 kg. Oef! Dat gaat voor incidenten zorgen.
Vooruit, de 3-Eleven is natuurlijk bedoeld als circuitspeeltje, maar er mag wel degelijk een kenteken op. Lotus levert zelfs twee versies: eentje voor op de baan en eentje voor op straat. Wat is het verschil? De eerste heeft een topsnelheid van 290 km/h, een sequentiële versnellingsbak en geoptimaliseerde aerodynamica. De tweede is iets minder hardcore (ietsje maar), heeft een handgeschakelde zesbak en houdt het bij 280 km/h voor gezien.
“De voorwaartse drang komt uit een 456 pk sterke 3,5 liter Toyota-V6”
Beide varianten van de 3-Eleven accelereren binnen 3 seconden van stilstand naar 100 km/h. Die voorwaartse drang komt uit een 456 pk en 450 Nm sterke 3,5 liter Toyota-V6 met supercharger, die slechts 900 kg aan gewicht hoeft te verplaatsen. In tegenstelling tot zijn voorganger – de 2-Eleven – gebruikt de aankomende Lotus niet het platform van de Elise, maar staat de ‘track day special’ op basis van de Exige.
De productie van de 3-Eleven start in februari 2016, waarna Lotus in april met de uitlevering start. Het merk bouwt overigens niet meer dan 311 exemplaren, die in Groot-Brittannië minimaal 82.000 pond (omgerekend 115.000 euro), exclusief belastingen, moet gaan kosten. De raceversie is duurder. Die staat voor 96.000 pond in de prijslijst (135.000 euro).
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Alpine heeft de mooiste spruitstukken aller tijden
-
Nieuwe Renault Twingo en Tesla Model Y-concurrent van BYD – Parijs Motor Show deel 1
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De nieuwe Alpine A110 R Ultime is gruwelijk duur
-
Mini John Cooper Works Electric en Aceman is sneller dan een Ferrari
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding