Race je een ongeluk met de Lotus 3-Eleven
Beraamt Lotus nou een aanslag op zijn eigen klanten? Het lijkt erop, want de nagelnieuwe 3-Eleven combineert een vermogen van 456 pk en een wagengewicht van 900 kg. Oef! Dat gaat voor incidenten zorgen.
Vooruit, de 3-Eleven is natuurlijk bedoeld als circuitspeeltje, maar er mag wel degelijk een kenteken op. Lotus levert zelfs twee versies: eentje voor op de baan en eentje voor op straat. Wat is het verschil? De eerste heeft een topsnelheid van 290 km/h, een sequentiële versnellingsbak en geoptimaliseerde aerodynamica. De tweede is iets minder hardcore (ietsje maar), heeft een handgeschakelde zesbak en houdt het bij 280 km/h voor gezien.
“De voorwaartse drang komt uit een 456 pk sterke 3,5 liter Toyota-V6”
Beide varianten van de 3-Eleven accelereren binnen 3 seconden van stilstand naar 100 km/h. Die voorwaartse drang komt uit een 456 pk en 450 Nm sterke 3,5 liter Toyota-V6 met supercharger, die slechts 900 kg aan gewicht hoeft te verplaatsen. In tegenstelling tot zijn voorganger – de 2-Eleven – gebruikt de aankomende Lotus niet het platform van de Elise, maar staat de ‘track day special’ op basis van de Exige.
De productie van de 3-Eleven start in februari 2016, waarna Lotus in april met de uitlevering start. Het merk bouwt overigens niet meer dan 311 exemplaren, die in Groot-Brittannië minimaal 82.000 pond (omgerekend 115.000 euro), exclusief belastingen, moet gaan kosten. De raceversie is duurder. Die staat voor 96.000 pond in de prijslijst (135.000 euro).
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver