Porsche verving zijn beroemde logo bijna door deze gekke dingen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FBildschirmfoto-2023-07-06-um-12.50.26.jpeg)
Waarom zou Porsche zijn logo willen vervangen? Het beeldmerk is een van de bekendste op aarde. En toch zette de sportwagenfabrikant in de jaren zestig een designer aan het werk om met een alternatief te komen. De voorstellen waarmee hij kwam, zijn bizar.
In de beginjaren na de Tweede Wereldoorlog had Porsche helemaal geen logo. Op de eerste 365’s staat gewoon de merknaam met blokletters. Sterker nog, het was niet Porsche dat het initiatief nam om een beeldmerk te ontwerpen, maar een vroege fan.
Ontwerpwedstrijd voor Porsche-logo
Dr. Ottomar Domnick schreef in 1951 de Porsche-prijs uit, een ontwerpwedstrijd waaruit een logo moest voortkomen. Geen van de inzendingen werd goed bevonden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FHAV-2868_vergrossert.jpeg)
Het was de Amerikaanse Porsche-importeur Max Hoffman die het onderwerp een paar maanden later weer aankaartte bij Ferry Porsche. En in 1952 was er dan eindelijk het Porsche-logo, ontworpen door Franz Xaver Reimspieß.
Niet iedereen was blij met het beeldmerk
Het Porsche-schild is een combinatie van verschillende elementen: het steigerende paard van het stadswapen van Stuttgart, het rood en zwart van de vlag van Württemberg-Hohenzollern en de zes geweien van het wapen van Württemberg-Hohenzollern.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FWappen_alle1_Titel.jpg)
Niet iedereen was er blij mee. In de jaren vijftig was het lastig om het kleurige schild op papier te drukken en in zwart-wit kwam het niet tot zijn recht. Bovendien klaagden dealers en verkopers bij Porsche dat het logo geen coherent geheel was en weinig indruk maakte op de weg.
Op zoek naar betere alternatieven
Ze presenteerden de Mercedes-ster en het VW-logo (ook van Reimspieß) als voorbeelden van goed design. Porsche luisterde naar de kritiek en vroeg ontwerper Hanns Lohrer met alternatieven te komen. Hij tekende in de jaren vijftig en zestig veel posters en advertenties voor het merk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FBildschirmfoto-2023-07-06-um-12.50.26.jpeg)
Zijn nieuwe beeldmerk moest gereed zijn voor de opvolger van de 356, maar we weten allemaal hoe het verder gegaan is. Geen van deze vreemde bedenksels heeft het gered. En vreemd zijn ze, want er zit zelfs een soort Mexicaans worstelmasker tussen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De goedkoopste Porsche is volledig elektrisch
-
Schrik niet van de koplampen van de nieuwe Porsche Panamera
-
Nieuwe Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid is de sterkste ooit
-
Waarom deze Porsche 914 twintig keer (!) zoveel kost als normaal
-
Koopwijzer: Porsche Boxster – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Dit is de heftigste open Porsche van het moment
-
525 pk en handbak: Deze Porsche 911 S/T is een puristisch feestnummer
-
Alle Porsches worden volledig elektrisch, behalve deze…
-
Audi laat Q6 e-tron zien, met een beetje hulp van Porsche
-
Bijna 1100 pk sterke Porsche Vision 357 Speedster maakt Goodwood onveilig
-
Zeg wielkastverbreders, waar gaan jullie met die Porsche 911 heen?!
-
Ben je Porsche-fan? Dan moet je deze geweldige Xbox-gameconsoles hebben!