Porsche verving zijn beroemde logo bijna door deze gekke dingen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FBildschirmfoto-2023-07-06-um-12.50.26.jpeg)
Waarom zou Porsche zijn logo willen vervangen? Het beeldmerk is een van de bekendste op aarde. En toch zette de sportwagenfabrikant in de jaren zestig een designer aan het werk om met een alternatief te komen. De voorstellen waarmee hij kwam, zijn bizar.
In de beginjaren na de Tweede Wereldoorlog had Porsche helemaal geen logo. Op de eerste 365’s staat gewoon de merknaam met blokletters. Sterker nog, het was niet Porsche dat het initiatief nam om een beeldmerk te ontwerpen, maar een vroege fan.
Ontwerpwedstrijd voor Porsche-logo
Dr. Ottomar Domnick schreef in 1951 de Porsche-prijs uit, een ontwerpwedstrijd waaruit een logo moest voortkomen. Geen van de inzendingen werd goed bevonden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FHAV-2868_vergrossert.jpeg)
Het was de Amerikaanse Porsche-importeur Max Hoffman die het onderwerp een paar maanden later weer aankaartte bij Ferry Porsche. En in 1952 was er dan eindelijk het Porsche-logo, ontworpen door Franz Xaver Reimspieß.
Niet iedereen was blij met het beeldmerk
Het Porsche-schild is een combinatie van verschillende elementen: het steigerende paard van het stadswapen van Stuttgart, het rood en zwart van de vlag van Württemberg-Hohenzollern en de zes geweien van het wapen van Württemberg-Hohenzollern.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FWappen_alle1_Titel.jpg)
Niet iedereen was er blij mee. In de jaren vijftig was het lastig om het kleurige schild op papier te drukken en in zwart-wit kwam het niet tot zijn recht. Bovendien klaagden dealers en verkopers bij Porsche dat het logo geen coherent geheel was en weinig indruk maakte op de weg.
Op zoek naar betere alternatieven
Ze presenteerden de Mercedes-ster en het VW-logo (ook van Reimspieß) als voorbeelden van goed design. Porsche luisterde naar de kritiek en vroeg ontwerper Hanns Lohrer met alternatieven te komen. Hij tekende in de jaren vijftig en zestig veel posters en advertenties voor het merk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FBildschirmfoto-2023-07-06-um-12.50.26.jpeg)
Zijn nieuwe beeldmerk moest gereed zijn voor de opvolger van de 356, maar we weten allemaal hoe het verder gegaan is. Geen van deze vreemde bedenksels heeft het gered. En vreemd zijn ze, want er zit zelfs een soort Mexicaans worstelmasker tussen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom je een VR-bril op moet om nieuwe Porsche te configureren
-
Porsche WEC: Make Germany Great Again
-
Voor 17.500 euro extra is je Porsche-droom compleet
-
Koop deze vrachtwagen! Dan krijg je er zes heel speciale Porsche 911’s bij
-
Waarom vooral je kinderen de Porsche 911 GT3 Touring zullen waarderen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
Gaat lekker daar in Duitsland! Nu ook ontslagen bij Porsche
-
Je raadt nooit hoe krankzinnig veel er voor deze ‘Porsche’ betaald is
-
Gefacelifte Porsche 911 Carrera S gaat in 3,3 tellen naar 100 km/h
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
Porsche komt terug op EV-doel: ‘Onze klanten willen brandstofmotor’