Porsche tijdelijk alleen uit voorraad wegens WLTP
![porsche_panamera_turbo_21](https://img.autovisie.nl/images/OFTRzVPXBuHedtyPIUZPqEnCbw4=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fporsche_panamera_turbo_21.jpg)
Porsche kan zijn modellen de komende tijd niet op bestelling leveren, maar alleen uit voorraad. De 718, 911, Panamera, Macan en Cayenne moeten worden aangepast aan de nieuwe WLTP-standaard, die op 1 september van kracht wordt.
![porsche_panamera_turbo_21](https://img.autovisie.nl/images/AykiI-HvB27N-vHTD_qBPVbdllc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fporsche_panamera_turbo_21.jpg)
WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure en is de opvolger van de New European Driving Cycle (NEDC). Onder de nieuwe standaard moeten het brandstofverbruik en de uitstoot van auto’s onder realistischere omstandigheden worden gemeten. De NEDC-meetmethode stamt in de basis uit de jaren zeventig, kon te gemakkelijk worden gemanipuleerd en zorgde op die manier voor een te groot verschil tussen het werkelijke en theoretische verbruik.
Slechter uit de bus
Doordat de WLTP veel realistischer is, komen bestaande auto’s qua verbruik en uitstoot veel slechter uit de bus. Porsche heeft – net als andere merken – tijd nodig om zijn modellen aan te passen zodat ze beter scoren als de WLTP ingaat. Bovendien willen fabrikanten niet met te veel NEDC-auto’s blijven zitten, want daarvan mag tot en met september 2019 nog slechts een beperkt aantal worden verkocht. Dat is de reden dat Porsche de laatste maanden een grote voorraad heeft opgebouwd en tijdelijk geen auto’s op bestelling meer levert.
Grote gevolgen
De invoering van de WLTP heeft wat dat betreft grote gevolgen voor de autofabrikanten. Voor sommige (niche)modellen is het simpelweg niet rendabel om ze aan te passen aan de nieuwe standaard. Zo heeft BMW al bevestigd dat de M3 eerder dan gepland uit productie gaat, omdat het te duur zou zijn om hem WLTP-proof te maken. Verder hebben meerdere autobouwers al aangekondigd bepaalde dieselvarianten uit de handel te nemen.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?