Porsche Taycan levert 1.200 banen op
![Porsche Taycan](https://img.autovisie.nl/images/h9Fqr_TMAUzOCRYsGs7w7QKqCFY=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fporsche-taycan-1.jpg)
De komst van de Porsche Taycan brengt heel wat teweeg binnen de Porsche-gelederen. Het model vormt een nieuwe mijlpaal in de historie van Porsche, maar levert ook 1.200 nieuwe banen op in de fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen.
Enorme transformatie
Met de opkomst van elektrische mobiliteit ondergaat Porsche een enorme transformatie. Porsche investeert zes miljard euro in de nieuwe technologie. Niet alleen in nieuwe modellen, maar ook in het klaarstomen van de productiefaciliteiten, het aannemen van nieuwe arbeidskrachten en in snelle laadoplossingen.
Digitale producten
“We verwachten dat meer dan vijftig procent van de geleverde Porsche-modellen in 2025 elektrisch zal zijn”, zegt Lutz Meschke, vice-voorzitter van de raad van bestuur en Chief Financial Officer van Porsche. “Naast efficiënte processen gaan inkomsten uit digitale producten en services steeds meer meetellen voor ons economisch succes”, stelt Meschke.
Lopende band
Bijzonder is dat Porsche met de Taycan afscheid neemt van de traditionele lopende band. “Met de zogenaamde Flexi-lijn is Porsche de eerste autofabrikant die gebruik maakt van onbemande transportsystemen die in de productielijn worden geïntegreerd. Ook opvallend: het Taycan productieproces is CO2-neutraal.
![Porsche Taycan](https://img.autovisie.nl/images/ubdPG6eC3QjY0xHDgf3vCnoYts0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fporsche-taycan-2.jpg)
Vloeistofgekoelde lithium-ionbatterij
De Taycan krijgt 800 volt-technologie en een vloeistofgekoelde lithium-ionbatterij. Het opladen van deze batterij duurt om die reden slechts vier minuten. Om snel te kunnen laden zijn krachtige snellaadsystemen nodig. Porsche komt onder meer met de ‘Porsche Mobile Charger Connect’ waarmee de Taycan straks thuis tot 22 kW opgeladen kan worden tijdens de nachtelijke uren. De auto inductief laden wordt ook mogelijk.
Vierhonderd snellaadstations
Tot eind 2019 draagt Porsche bij aan de bouw van vierhonderd Europese snellaadstations die ieder tot 350 kW kunnen leveren. Porsche werkt hiervoor samen met Audi, BMW, Daimler en Ford binnen de joint venture IONITY. Ook in Amerika worden soortgelijke initiatieven ontwikkeld.
![Porsche oplaadoplossingen](https://img.autovisie.nl/images/MwC6IfCXeMhOwefnQsxcEobZyqs=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fporsche-oplaadoplossingen.jpg)
Tweeduizend oplaadpunten
Voor de marktintroductie van de Taycan komt Porsche verder met meer dan tweeduizend oplaadpunten op toeristische bestemmingen in twintig markten, waaronder hotels. Klanten krijgen via de oplaadservice van Porsche toegang tot het laadnetwerk van een groot aantal verschillende aanbieders. De klant rekent vervolgens centraal af via Porsche.
Twee elektromotoren
Voor de aandrijving van de Taycan zorgen twee elektromotoren die samen 600 pk leveren. Daarmee gaat de auto in minder dan 3,5 seconden van stilstand naar 100 km/h. Zijn NEDC-actieradius is ruim 500 kilometer, dus in de praktijk minder dan dat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hot or not? Dit is de opvallendste Porsche Taycan van Nederland
-
Dit is de duurste elektrische occasion van Nederland
-
De 1108 pk sterke Porsche Taycan Turbo GT breekt zo je nek
-
Porsche presenteert nieuwe Taycan, dit doet hij beter dan de Tesla Model S
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom