De weergaloze comeback van Porsche in het enduranceracen was van korte duur: het merk stopt aan het einde van dit seizoen met de LMP1-klasse.

Porsche 919 Hybrid - Autovisie.nlPorsche 919 Hybrid - Autovisie.nl


Formule E

In plaats van hybrides, waarmee het merk zo dominant was in de LMP1-klasse, gaat Porsche zich storten op volledig elektrische racewagens in de Formule E. Heel vreemd is dat niet, aangezien Porsche op dit moment hard werkt aan de eerste volledig elektrische sportwagen van het merk en met deelname in de Formule E meer technieken zal kunnen ontwikkelen die ook toepasbaar zijn in de straatauto's. Vanaf 2019 moet het merk uit Stuttgart actief zijn in de sport. Een jaar eerder verschijnt het andere merk uit Stuttgart, Mercedes-Benz, al in de Formule E. Eerder deze week kondigde Mercedes namelijk aan te stoppen met de DTM om zich te concentreren op de Formule E.

Le Mans

Toch betekent het ook het einde van een zeer succesvolle comeback in het langeafstandsracen, met als hoogtepunt drie overwinningen op Le Mans. Porsche verdwijnt echter niet helemaal uit het World Endurance Championship: de 911 RSR zal actief blijven in zowel de GTE Pro- als GTE Am-klasses. Op dit moment betekent het wel dat Toyota als enige fabrikant overblijft in de LMP1-klasse, nadat aan het einde van vorig seizoen ook Audi stopte.

Seizoen 2017

Met nog vijf races te gaan staat Porsche op dit moment 39,5 punten voor op Toyota, de enige andere deelnemer in de LMP1-topklasse. Toyota won twee races en Porsche ook twee, waaronder de 24 Uur van Le Mans, de meest prestigieuze race van het seizoen.

http://autovisie.nl/2017/07/nieuws/mercedes-benz-dtm-formule-e/