Porsche 911 GT3 RS ontwikkeld als racewagen met kenteken
Een straatlegale circuitbaas, zo kun je de allernieuwste 911 GT3 RS wel noemen. Porsche heeft voor de ontwikkeling van zijn GT-topmodel alle registers open getrokken.
Hoe kunnen we de GT3 RS nog sneller maken? Die vraag stelde Porsche GT-baas Andreas Preuninger en zijn team zich zo’n drie jaar geleden. Natuurlijk, 150 pk of zo extra uit de motor putten, dat was een optie geweest. Maar Preuninger zocht de winst in het concept in plaats van in de motor, zoals veel concurrenten dat doen. Bovendien, werken aan de motor in een tijd dat emissie-eisen steeds strenger worden… Nee, het concept van de auto werd herzien en hoe! Er staat een auto die lijkt op de 911, maar compleet specifieke bodypanelen kent. Hij heeft een unieke aankleding, waarbij de spoiler natuurlijk direct alle aandacht opeist.
De complete ontwikkeling kende een domino-effect, want waar de techneuten iets veranderden, moest er elders ook iets aangepast worden, om zo tot de aerodynamische balans te komen. Voor de GT3 RS telt pure snelheid niet. Althans, in rechte lijn. De RS-uitmonstering is een bochtenridder en zodoende moest de bochtsnelheid omhoog. Dat betekent extra kilogrammen aan downforce. En zo ontstond het idee van de overtreffende trap der GT3’s als het om de achterspoiler gaat. Achterop prijkt de grootste vleugel ooit op een Porsche. Op de 992 GT3 RS vormt de stellage zelfs het hoogste punt van de auto.
Groter kon, maar Porsche wilde wel dat de GT3 RS er wat design betreft evenwichtig uit blijft zien. Bovendien, dergelijke auto’s staan in garages gestald en de bestuurder moet er zorgeloos in en uit kunnen rijden. De fabrikant claimt dat de huidige maatvoering heel efficiënt is. Overall biedt de 911 GT3 RS 860 kg aan downforce bij een snelheid van 285 km/h. Al bij 200 km/h bedraagt de downforce 409 kg, wat twee keer de waarde van zijn voorganger is en drie maal het gewicht van de 911 GT3 is! Zelfs de wielophanging op de vooras levert door zijn vorm een bijdrage.
Per euro de beste 911 die je kunt kopen – Porsche 911 GTS – Review
Dit is de originele Porsche 911 Sport Classic | Sjoerds Weetjes 306
De achterspoiler is met een DRS-systeem uitgerust, dat de bestuurder vanaf het stuurwiel bedient. De bovenste vleugel komt plat te liggen, zodat de rechtuit-snelheid toeneemt. Tijdens een noodstop fungeert de spoiler als luchtrem, wat vanaf 200 km/h 2,5 meter aan remafstand scheelt. Om de aerodynamische balans te bewaren zijn voorin de neus twee actieve kleppen gemonteerd. Die bevinden zich voor de voorwielen. Daar bevinden zich normaliter de twee van de drie radiatoren, maar in de GT3 RS kiest het merk voor slechts één koelelement. Het onderdeel is groter dan voorheen en staat bovendien onder een hoek van 43 graden. De uitstroomopening is in de voorklep verwerkt. Een bagageruimte kent de 911 GT3 RS niet. De enige bergruimte is het handschoenenkastje, al kan daar niet eens één helm in.
Dakvinnen
Vanwege de gewijzigde lay-out van het koelsysteem dreigt de warme lucht over de koets te stromen en dat wil je met de luchtinlaat voor de motor onder de achterruit niet. Daar is een oplossing voor gevonden. In de klep zitten de eerste windgeleiders, die de warme lucht naar de flanken dirigeren. Om te voorkomen dat de rijwind de lucht met hogere temperatuur richting de luchtinlaat voor de motor stuurt, zijn op het dak twee cruciale vinnen geplaatst. De lucht over de auto is zodoende koeler. De GT3 RS kent slechts een luchtinlaat voor de ademhaling van de zescilinder boxermotor en die bevindt zich onder de achterruit. De uitsparingen in de flanken dienen de aerodynamica van de RS-uitmonstering. De lucht stroomt door de uitsparingen en komt er aan de achterzijde van het achterwiel uit.
Porsche voorziet de GT3 RS van de 4.0-zescilinder boxermotor. Voor de 992-uitvoering is het blok verder verfijnd, maar niet radicaal met het oog op de strengere emissie-eisen. Volgens de fabrikant is 500 pk de ‘sweetspot’. Het is 525 pk geworden. Het is voldoende om de sprint 0-100 km/h in 3,2 tellen af te ronden. De topsnelheid van 296 km/h klinkt beperkt, maar de spoiler zorgt voor drag. Zoals aangeven, het was Porsche niet om rechtuit-snelheid te doen. De GT3 haalt een hogere top. Maar die is niet zo rap op de Nordschleife als zijn RS-broer, waarmee spoedig wordt aangetoond dat hij zijn voorganger op de Ring verpulvert, zonder dus een enorme vermogensstap te zetten. Het antwoord is hierboven al gegeven. De massa extra downforce zorgt voor de winst.
Elektronisch instelbare wielophanging
De fabrikant gaat er vanuit dat er ook met de nieuwste GT3 RS veelvuldig op het circuit wordt gereden. Om die liefhebbers tegemoet te komen, beschikt de RS nu over elektronisch instelbare wielophanging. Via een draaiknop op het stuurwiel -één van de vier- kan de bestuurder razendsnel de afstelling van het onderstel aanpassen en hoeft de persoon niet als een geleerd monteur onder de auto te liggen. Ook de tractie controle laat zich via een draaiknop instellen.
Het gehele koetswerk komt vers van de tekentafel. Niets is hertekend omdat het mooi, bruut of wat dan ook moest zijn. Alles is functioneel, wat ook hier leidde tot een domino-effect. Waar uitsparingen in de portieren noodzakelijk waren, konden die luchtkanalen niet met aluminium wordt bereikt. Vandaar dat ook de complete portieren van carbon fibre zijn vervaardigd, want met koolstofvezel kon de juiste vorm worden gecreëerd. Koolstofvezel wordt ook gebruikt voor onder andere de voorklep, wielschermen en dak. Wie het Weissach-pakket kiest, krijgt de voorklep, het dak en de verstelbare klep van de spoiler in zich-carbon, naast magnesium wielen en een koolstofvezel rolbar. Laatstgenoemde (staal) behoort ook tot het optionele (geen meerprijs) Clubsport-pakket, net als harnassgordels en brandblusser. Carbon fibre kuipstoelen zijn standaard.
Sjoerds Weetjes
Wil je meer weten over de GT3 RS, kijk dan onderstaande video. Daarin gaat Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen dieper op de materie in. Als je echt alles over de 911 GT3 RS wilt weten, ben je bij Autovisie op het enige juiste adres.
foto’s en video: Noël van Bilsen
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is