Polestar komt met update voor optimaliseren accutemperatuur
![](https://img.autovisie.nl/images/OR0e0CHQNtSSZ8YO7ApcvIaq1AY=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2F639178_20211018_Polestar_2_Range_Assistant_app.jpg)
Polestar rolt een grote update uit voor zijn instapmodel, de Polestar 2. De Over the Air- update (OTA) is echter niet direct voor alle verkoopmarkten beschikbaar. De fabrikant stelt de softwareupdate geleidelijk beschikbaar. De belangrijkste verbetering binnen het totaalpakket is de verbetering van het conditioneren van de accu.
De autobouwer spreekt van update P1.7, de achtste update sinds de auto op de markt is. Het zijn minimaal acht punten die om verbetering vroegen. Een daarvan is dat wanneer de Polestar 2 aan de laadpaal staat, de accu volgens geplande klimaattimers automatisch voorgeconditioneerd. De instelbare tijden zijn nu ook via de app configureerbaar.
De nieuwe voorziening zorgt ervoor dat de optimale temperatuur van de accu wordt gerealiseerd op basis van het geplande moment van vertrek. “Het optimaliseren van de accutemperatuur speelt ook een grote rol bij DC-laden. Deze nieuwste update koppelt een accuvoorconditioneringsfunctie aan Google Maps. Wanneer een openbaar snellaadstation als bestemming of tussenpunt is geprogrammeerd, kan hiermee de accu onderweg worden voorgeconditioneerd om bij aankomst zo snel mogelijk te kunnen laden”, zo geeft de fabrikant aan.
Polestar 2 : 0-200 km/h, geluidsniveau, interieur en verbruik
Stabieler laden
Andere updates binnen versie P1.7 zijn onder andere een verbeterd regeneratief remmen voor een hogere actieradius, accu-informatie koud klimaat en een geoptimaliseerd gebruik van warmteverlies auto. Laatstgenoemde zorgt voor een toegenomen accu-efficiëntie in bepaalde omstandigheden. Door gebruik te maken van overtollige warmte-energie om de accu te verwarmen, verbeteren de actieradius en laadsnelheid. Sowieso heeft Polestar naar eigen zeggen de laadstromen gestabiliseerd.
Overigens vervangt de Actieradiusassistent-app de Bestuurderassistent. In de app krijgt de gebruiker energie-informatie te zien, inclusief huidig verbruik en verwachteactieradius. Het gebruik van de klimaatregeling is voortaan inbegrepen in de actieradiusassistent, waarmee de fabrikant wil bereiken dat de bestuurder zich bewust is van het energieverbruik.
Automatische update
De softwareupdate wordt medio oktober stapsgewijs in batches Over-The-Air vrijgegeven, maar was al sinds eind september in werkplaatsen beschikbaar. Op nieuwe exemplaren is de P1.7-versie reeds doorgevoerd, net als op auto’s die onlangs bij de dealer zijn geweest. Het downloaden van het softwarepakket start automatisch op de achtergrond wanneer de auto in gebruik is. Daarvoor hoeft de bezitter van de Polestar 2 niet enkele uren aan een stuk te rijden om de software te updaten. Het binnenhalen van de software wordt na een herstart hervat. De daadwerkelijke installatie kost echter 90 minuten. Voorwaarde is dat de auto in die tijd niet wordt gebruikt, dat de accu minimaal 40% moet zijn geladen en dat de auto niet aan de laadpaal hangt.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?