Persbericht: Aston Martin DB4 GT
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FIMG_1675-e1481116936525.jpg)
Wat een timing. Stuur ik enkele weken geleden een tweet de wereld in waarin ik melding maak van de Aston Martin DB4 GT-aankondiging in 1959, komt de Engelse autobouwer vrijdagavond met de mededeling dat de sportcoupé opnieuw in productie gaat. Opvallend, nietwaar?
Ik was in mijn House of Petrolhead bezig om nieuw verkregen documentatie te sorteren en tussen die prachtige oude literatuur, folders en dossiermappen zaten twee originele persberichten van Aston Martin. Beide hoorden bij elkaar en gingen over de toen fonkelnieuwe Aston Martin DB4 GT, die zijn debuut zou maken op de autoshow in Parijs. Bovenaan het persbericht stond ‘Not to be published before september 29th 1959’. De datum duidde erop dat de vergeelde A4-tjes alweer zevenenvijftig jaar (!) oud zijn.
Historisch besef
Mede door de historische waarde van deze oude en originele informatie en de legendarische status van de Britse sportwagen, maakte ik een foto van de twee press releases en zette hem vervolgens op Twitter: “Onder embargo… #AstonMartin #pressrelease #DB4GT. Koester het verleden. #HouseOfPetrolhead #AstonMartinDB4GT” Ik tagde Aston Martin en de PR-afdeling van Aston Martin in het bericht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FSchermafbeelding-2016-12-07-om-13.45.55.png)
Archief
Kort daarna kreeg ik een reactie van Aston Martin. Het bericht, dat meer dan 4.000 keer werd bekeken, was de chique autobouwer niet onopgemerkt gebleven. Of ik het complete persbericht van de Aston Martin DB4 GT had? Uiteraard, antwoordde ik. De woordvoerder vroeg of Aston Martin een kopie van het schrijven kon maken, aangezien Aston Martin zelf het bericht niet in zijn archief had. Zo gezegd, zo gedaan. Het persbericht voorzichtig ingescand en via de mail richting Gaydon, waar de sportwagenfabrikant tegenwoordig is gevestigd.
Moderne versie
En wat schets mijn verbazing. Begin december valt een lichtbruine envelop bij mij in de bus met een getypte adressticker erop. Ik open de grote envelop en zie daar een klassiek persbericht. Het is een moderne versie van het bericht uit de jaren vijftig. Linksbovenaan de melding ‘press release’ met daaronder het merklogo en de adressering, gevolgd door een getypte tekst. Het onderwerp? De Aston Martin DB4 GT!
Geweldig
Aston Martin heeft voor de aankondiging van een nieuwe gelimiteerde serie DB4 GT’s voor dezelfde stijl gekozen als de originele persaankondiging uit 1959. De grote vraag is nu, heeft Aston Martin zich laten inspireren door mijn tweet of was het puur toeval dat ik kort voor het ontvangen van Astons mededeling twee soortgelijke persberichten van nota bene de originele DB4 GT de wereld instuurde. Hoe het ook zij, het historische besef van Aston Martin vind ik geweldig. U ook?
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze oerdegelijke Volvo V90 schuilt een pk-monster
-
Wij zijn de tel kwijt! Nóg een Chinees merk naar Nederland: Omoda
-
Voor 4 miljoen euro mag je niet eens de weg op met deze Bugatti
-
Zo brengt de nieuwe Lexus LBX luxe in het B-segment
-
Hoe betaalbaar is autorijden nog?
-
BMW iX vs. Hongqi E-HS9: Welke ‘Chinese’ SUV is het best?
-
Zeldzame Ferrari van Fernando Alonso te koop voor fortuin
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 2/2)
-
Column: Plezier beleven aan een betaalbare auto kan nog steeds!
-
Weer een nieuwe Volkswagen ID.Buzz, en die lijkt meer op de Samba-bus
-
Groei verkopen nieuwe auto’s houdt aan in mei
-
Dit kostte het om je superjacht te parkeren in Monaco rond de F1