Opvolger Lamborghini Aventador krijgt hybridetechniek
Lamborghini werkt aan de vervanger van de Aventador. Die komt in 2020 op de markt en koppelt een atmosferische V12-motor aan hybridetechniek. Als voorbode daarop dient een miljoenen kostende hypercar die intern bij Lamborghini door het leven gaat als LB48H.
De gelimiteerde LB48H wordt volgend jaar onthuld en is in juni van dit jaar al aan potentiële kopers getoond. Pas in 2020 is het de beurt aan de opvolger van de Aventador. Die zal weer een stuk sneller worden dan het huidige model, maar Lamborghini denkt niet dat het Nordschleife-record van de Aventador SVJ er snel aan zal gaan.
Zwaarder
Het merk zou liever niet aan elektrificatie beginnen, maar wordt daartoe gedwongen door steeds strenger worden emissie-eisen. Maurizio Reggiani, technisch directeur bij Lamborghini, zei tegen Autocar dat zelfs een lichtgewicht oplossing voor de hybridetechniek zo’n 150 tot 200 kilogram zwaar zal zijn. Dat betekent dat de volgende Aventador sowieso meer gewicht in de schaal gaat leggen.
Torque vectoring
Volgens Reggiani is het waarschijnlijk dat de vierwielaangedreven supersportwagen een elektromotor op de vooras krijgt en zijn V12-kracht naar de achterwielen stuurt. “Daarmee kunnen we volledige torque vectoring op de vooras toepassen. Dat helpt om de gewichtstoename te compenseren en om de auto wendbaarder te maken.”
Geen turbomotoren
Over kleinere turbomotoren voor de Aventador-opvolger wordt niet gesproken. Lamborghini houdt met zekerheid vast aan de klassieke atmosferische V12, zoals die in de Countach, Diablo, Murcielago en Aventador lag. Reggiani is daar stellig in. “Wat mij betreft zorgen turbomotoren voor een stuk minder emotie.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!