Ook Subaru Outback herkent vermoeidheid bestuurder
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019-subaru-outback-1.jpg)
Met een beetje moeheid of het uitgebreid bekijken van je passagier op de achterbank kom je ook in de nieuwe Subaru Outback niet meer weg. Na de Subaru Forester heb je nu ook bij de nieuwe Outback de mogelijkheid om te kiezen voor het DriverFocus-systeem. De volledig nieuwe cross-over wordt voor de Amerikaanse markt onthuld op de autoshow van New York die plaatsvindt van 19 tot en met 28 april.
Veiligheid
Er is meer nieuw aan de Outback 2020, sterker nog de auto is helemaal nieuw en gebruikt het Subaru Global Platform waarop alle Subaru’s gebouwd worden. Naast standaard vierwielaandrijving beschikt de nieuwe Outback ook over het verbeterde EyeSight-systeem. Deze slimme frontcamera herkent voetgangers en andere kwetsbare verkeersdeelnemers nu nog sneller, zodat het systeem eerder kan ingrijpen om een botsing te helpen voorkomen. Mocht het toch tot een ongeval komen, dan heb je altijd nog acht standaard geleverde airbags die je op kunnen vangen. Om het nog veiliger te maken, is op alle versies Adaptive Cruise Control met Lane Centering standaard. De zesde generatie van de Japanse cross-over is dus vanaf nu ook leverbaar met in dit segment nog niet eerder gebruikte techniek. Het Driver Focus Distraction Mitigation System zoals het systeem voluit heet komt namelijk in actie als het systeem met zijn infraroodcamera met gezichtsherkenningstechniek ziet dat de bestuurder tekenen van vermoeidheid toont of zich laat afleiden. Dan trekt het aan de ‘alarmbellen’ en waarschuwt hij de inzittenden met geluids- en optische signalen.
Krachtbronnen
Voor de Amerikaanse markt wordt de nieuwe Japanner standaard geleverd met een voor 90 procent vernieuwde 2,5 liter boxer-motor. Deze krachtbron levert 182 horsepower en 239 Nm aan koppel. Na negen jaar is de Outback ook weer leverbaar met een turbo dan heeft de boxermotor een inhoud van 2,4 liter en is hij goed voor 260 hp en 375 Nm. Schakelen wordt in principe voor je gedaan door de standaard geleverde CVT-automaat. Of deze krachtbronnen in ongewijzigde vorm ook naar Nederland komen, kon de Nederlandse importeur nog niet bevestigen. Wat we wel weten is dat het huidige model maar met één motor in de prijslijst staat, namelijk 175 pk/235 Nm de 2,5 liter boxermotor zonder turbo.
Infotainment
Een groot scherm mag in een beetje nieuwe auto natuurlijk niet ontbreken en dus is in de Outback een 11,6-inch groot infotainmentscherm te vinden. Via dit touchscreen zijn onder andere het entertainment en de voertuiginstellingen te regelen. Ook is de dode hoek aan de voorkant door middel van de Front View Monitor te zien op het scherm. Naast al deze mogelijkheden kun je het infotainmentsysteem van de Outback ook linken met Apple CarPlay en Android Auto. Niet voor niets is het systeem in de nieuwe cross-over het meest geavanceerde in een Subaru tot nu toe.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen