Gelimiteerde Kia Stinger GTS met Drift Mode
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkia-stinger-gts-x6-e1555577350794.jpg)
De nieuwe exclusievere broer van de Kia Stinger GT gaat de show stelen in de Big Apple: de Kia Stinger GTS. Naast een driftmodus en een speciale Federation Orange heeft deze gelimiteerde versie de nodige carbon fiber versierselen. De Zuid-Koreaanse sportsedan wordt onthuld op de autoshow van New York die plaatsvindt van 19 tot en met 28 april.
Driftassistentie
We waren al blij met de Stinger GT die vooral met de dikste motor en achterwielaandrijving al een lekkere stuurmansauto was en ook de versie met vierwielaandrijving was geen straf. Maar Kia vond het tijd voor nog een feestversie en introduceerde dus op de New York Autoshow de GTS. Een sportiever aangeklede gelimiteerde versie met vierwielaandrijving en als bonus een driftmodus. Die techniek noemen ze dan D-AWD en daar hoort dus ook mechanisch sperdifferentieel op de achteras bij. Daarmee gedraagt de GTS zich op commando lekker dwars net als de achterwielaandrijver.
Natuurlijk heeft de aandrijflijn de nodige rijstanden meegekregen waarmee je de 370 pk en 510 Nm uit de 3.3 V6-benzinemotor met twee turbo’s kunt regisseren. In comfortmodus wordt 60 procent naar de achterwielen gestuurd en dat geeft vooral een gevoel van stabiliteit. Draai je door naar de sportmodus dan gaat er maximaal 80 procent van het vermogen naar de achteras. En als het echt partytime is, dan kies je de Drift Modus: de Stinger laat dan 100 procent van het vermogen los op de achterbanden en blijft voor de ultieme controle in de gekozen versnelling hangen.
Naar Europa?
Of de AWD zoals die nu in de Nederlandse prijslijsten staat ook standaard of optioneel wordt voorzien van deze driftmodus is nog onbekend. De woordvoerder van Kia Nederland zei hier nog geen informatie over te hebben.
Dat de tot 800 stuks gelimiteerde GTS ook naar Nederland komt is nog minder waarschijnlijk. Wat ons betreft is hij van harte welkom om de strijd aan te gaan met zijn Duitse concurrenten. De meerprijs van de D-AWD ten opzichte van de achterwielaandrijver is in Amerika 2.500 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
-
Deze bijzondere Audi Activesphere heeft een laadbak
-
Peugeot wil Europa’s grootste EV-fabrikant worden, en dit is hoe
-
5 redenen om (niet) een elektrische camper te kopen