Mercedes-Benz is klaar om ‘all in’ te gaan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F2020-11-28_Image_20C0714-041.jpg)
De wereld, maar met name Europa, elektrificeert in rap tempo. Mercedes-Benz heeft nog niet aangegeven wanneer het overstapt op een compleet elektrisch gamma, maar geeft al wel een hint.
“Het omslagpunt komt dichterbij en we zullen klaar zijn als de markten overschakelen naar alleen elektrisch rijden”, zo schrijft ceo Ola Källenius voorafgaand aan het elektro-evenement van de autobouwer, dat vanmiddag plaatsvindt. Volgens Kallenius gaat elektrificatie vooral snel in het luxesegment. Precies waar Mercedes-Benz in opereert, dus.
EQS
De autobouwer heeft de laatste jaren wat kritiek gekregen over het uitblijven van meerdere en vooral technologisch hoogstaande elektro-auto’s. Toch slaat het inmiddels aardig terug, na de presentatie van de EQS. Die elektrische equivalent van de S-Klasse heeft een zeer lage Cw-waarde van 0,20 en kan mede daardoor tot 770 kilometer ver komen op een lading stroom.
Het angstaanjagende hyperscreen van de Mercedes-Benz EQS – Video
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbom-kaellenius-w820xh328-cutout.jpg)
Bovendien presenteerde Mercedes-Benz dit jaar ook de EQA, als elektrische variant van de GLA. Daar komt op korte termijn een EQB bij, een elektrische auto op basis van de, jawel, GLB. Het is een van de acht nieuwe elektromodellen die de autobouwer binnen nu en het einde van 2022 laat zien.
Meer dan 1200 kilometer bereik
Vanmiddag presenteert de autobouwer de toekomstplannen, waarbij het onder andere de Vision EQXX laat zien. Veel weten we nu nog niet over die auto, maar de fabrikant gaf eerder al aan dat het gestroomlijnde elektromodel een actieradius van zo’n 1200 kilometer zou hebben. Wel verwachten we dat dat flinke toekomstmuziek is. Een productieversie of productierijpe conceptcar denken we daarom later vandaag niet te zien.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2Feqxx.jpeg)
Of Mercedes-Benz vanmiddag ook een concrete datum plakt op het einde van de verbrandingsmotor in Europa, is ook onduidelijk. Sowieso zal het nog verbrandingsmotoren blijven bouwen voor de andere markten waar het zeer actief is, als China en de Verenigde Staten. Wel heeft de autobouwer al laten weten dat het meer dan de helft van de verkopen in 2030 een volledig elektrisch of plug-in hybride-model bedraagt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Peugeot 408, wat kost de bijzondere Fransoos?
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto
-
Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter
-
Veel Nederlanders moeten op de centen letten terwijl Shell winst maakt: ‘Het systeem is ziek’
-
Autovisie Kennisquiz: Lancia of geen Lancia?