Mercedes-Benz is klaar om ‘all in’ te gaan
De wereld, maar met name Europa, elektrificeert in rap tempo. Mercedes-Benz heeft nog niet aangegeven wanneer het overstapt op een compleet elektrisch gamma, maar geeft al wel een hint.
“Het omslagpunt komt dichterbij en we zullen klaar zijn als de markten overschakelen naar alleen elektrisch rijden”, zo schrijft ceo Ola Källenius voorafgaand aan het elektro-evenement van de autobouwer, dat vanmiddag plaatsvindt. Volgens Kallenius gaat elektrificatie vooral snel in het luxesegment. Precies waar Mercedes-Benz in opereert, dus.
EQS
De autobouwer heeft de laatste jaren wat kritiek gekregen over het uitblijven van meerdere en vooral technologisch hoogstaande elektro-auto’s. Toch slaat het inmiddels aardig terug, na de presentatie van de EQS. Die elektrische equivalent van de S-Klasse heeft een zeer lage Cw-waarde van 0,20 en kan mede daardoor tot 770 kilometer ver komen op een lading stroom.
Het angstaanjagende hyperscreen van de Mercedes-Benz EQS – Video
Bovendien presenteerde Mercedes-Benz dit jaar ook de EQA, als elektrische variant van de GLA. Daar komt op korte termijn een EQB bij, een elektrische auto op basis van de, jawel, GLB. Het is een van de acht nieuwe elektromodellen die de autobouwer binnen nu en het einde van 2022 laat zien.
Meer dan 1200 kilometer bereik
Vanmiddag presenteert de autobouwer de toekomstplannen, waarbij het onder andere de Vision EQXX laat zien. Veel weten we nu nog niet over die auto, maar de fabrikant gaf eerder al aan dat het gestroomlijnde elektromodel een actieradius van zo’n 1200 kilometer zou hebben. Wel verwachten we dat dat flinke toekomstmuziek is. Een productieversie of productierijpe conceptcar denken we daarom later vandaag niet te zien.
Of Mercedes-Benz vanmiddag ook een concrete datum plakt op het einde van de verbrandingsmotor in Europa, is ook onduidelijk. Sowieso zal het nog verbrandingsmotoren blijven bouwen voor de andere markten waar het zeer actief is, als China en de Verenigde Staten. Wel heeft de autobouwer al laten weten dat het meer dan de helft van de verkopen in 2030 een volledig elektrisch of plug-in hybride-model bedraagt.
Lees ook:
Ook interessant
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?