Onduidelijkheid over Europese carrière Fiat Argo
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FSchermafbeelding-2017-05-18-om-12.12.39.png)
Met een jaar vertraging heeft Fiat in Zuid-Amerika het doek getrokken van de langverwachte opvolger van de Fiat-modellen Palio en Punto. Het is echter onduidelijk of de nieuwkomer ook in Europa de Punto gaat vervangen. Mogelijk stapt de autobouwer uit het B-segment met een traditionele hatchback.
Fiat verliest met de Punto snel terrein in het B-segment. De huidige generatie Punto is de slechts verkopende B-segmenter van de Italianen ooit. In interne presentaties wordt voor de Punto ook geen opvolger aangegeven, al duikt er wel een model voor het compacte middenklasse-segment in de presentaties op. Of dat de Argo is, is niet bekend. De autobouwer laat zich daar nog niet officieel over uit.
Naam
Dat de nu gepresenteerde Argo elders in de wereld de Punto vervangt, staat vast. In die markten lost de Argo ook direct de Palio af. Overigens is de naam Argo in Europa niet door Fiat gedeponeerd. Verschillende andere bedrijven gebruiken reeds de aanduiding Argo, maar goed nieuws voor Fiat, níet voor voertuigen.
Fiat-naam
De Argo is een echt moderne Fiat. Hij volgt de designlijn van de Tipo, met zijn geknepen grille, kloeke lichtunits en rechte lijnenspel. Een leuk detail is de Fiat-naam achterop de achterklep. Jammer dan dat voorop het bekende rode Fiat-logo prijkt. De Argo wordt nu alleen als vijfdeurs hatchback getoond. Er volgt nog een sedan, die voor geselecteerde markten beschikbaar komt. De Argo deelt zijn platform met de Tipo. In Brazilië wordt het model leverbaar als Attractive, Essence en Sporting met een 1.0, 1.3 en 1.8 benzinemotor.
Corsa
De huidige Punto is alweer twaalf jaar oud. De auto is in samenwerking met Opel ontwikkeld, dat op dezelfde technische basis de huidige Corsa bouwt. Mocht Fiat wereldwijd de naam Punto laten vallen, dan verdwijnt de aanduiding na drie generaties in de geschiedenisboeken. De Punto verscheen in de eerste helft van de jaren negentig op de markt en verving de Uno. In 200 bracht Fiat de tweede generatie, in 2005 de huidige editie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland