Onder de hamer: Le Mans winnende Porsche 956
Is de Porsche 956 een van de meest iconische racewagens ooit gemaakt? Misschien, maar het Group C-prototype is in ieder geval een van de succesvolste. De 956 won niet minder dan vier keer de 24 Uur van Le Mans, waarbij dit exemplaar in 1983 als eerste over de meet ging.
Sterker nog, als we ook de Porsche 962 meerekenen – wat een evolutie was van de 956 – dan kan de 956 weleens de beste raceauto aller tijden zijn. Tussen 1982 en 1987 won het model zes keer de 24 Uur van Le Mans en finishte het vijf keer daarvan op plek 1, 2 en 3. In Noord-Amerika won de 962 voorts 48 van de 68 IMSA GTP-races tussen 1984 en 1987.
In totaal zijn er 22 exemplaren gebouwd van de Porsche 956, waarvan er tien zijn ingezet voor het fabrieksteam en raceten in de bekende Rothmans-kleuren. Chassisnummer #003, die volgend weekeinde onder de hamer gaat bij Gooding & Company op Pebble Beach, is één van slechts vijf fabrieks-956’s die werden ingezet op Le Mans.
“Onder meer Jacky Ickx, Derek Bell en Stefan Bellof hebben achter het stuur gezeten”
De Porsche domineerde de race in 1983. Niet alleen werd dit exemplaar eerste, ook eindigden acht andere 956’s (sommige in handen van privéteams) in de top tien. Slechts een Sauber BMW wist zich er op de negende plaats tussen te proppen. Porsche zette het resultaat op een reclameposter met de legendarische tekst ‘Niemand is perfect’ erbij.
Deze 956 is de succesvolste van allemaal. Nummer #003 behaalde meer kampioenschapspunten dan zijn stalgenoten en is bestuurd door een aantal roemruchte coureurs. Onder meer Jacky Ickx, Derek Bell, Jochen Mass, John Watson en Stefan Bellof hebben achter het stuur gezeten. En dat vertaalt zich in de prijs van deze Porsche. De machine moet tussen de 6,5 en 8,25 miljoen euro opleveren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard