RM Sotheby's kan ook overdrijven. Het veilinghuis omschrijft deze Laforza Magnum Edition als een "prachtige, door Pinifarina ontworpen SUV". En inderdaad, de vierwielaandrijver is door Pininfarina getekend, maar of hij nou prachtig is...

LaforzaLaforza


Maar goed, het is misschien even goed om uit te leggen wat een Laforza Magnum Edition is. Deze auto is de Amerikaanse versie van de Rayton-Fissore Magnum, een Italiaanse luxe-SUV die van 1985 tot 2003 in beperkte oplage is gebouwd. Het model werd ontworpen door Tom Tjaarda en was in eerste instantie bedoeld voor gebruik door de politie en het leger. De Magnum werd echter ook in de markt gezet als concurrent van de Range Rover.

Iveco Daily

Zijn voor- en achterdifferentieel, wielophanging en remmen komen van een militair voertuig, de Iveco VM 90, die op zijn beurt weer zijn techniek deelt met de vierwielaangedreven versie van de Iveco Daily. In Europa was de Magnum leverbaar met een 2,4 liter turbodiesel van Iveco, een 138 pk sterke 2,0 liter viercilinder met supercharger en een 2,5 liter V6 van Alfa Romeo.

Viertraps automaat

Eind jaren tachtig arriveerde de Magnum in gewijzigde vorm in de Verenigde Staten. Daar ging hij door het leven als Laforza. Onder de motorkap lag een 5,0 liter V8 van Ford, met daaraan gekoppeld niet de Europese handgeschakelde vijfbak, maar een viertraps automaat. Tussen 1995 en 1998 werden er een aantal Laforza's geleverd met een 5,8 liter achtcilinder van Ford.

Een van de laatste

Deze Magnum Edition werd in 1998 gebouwd en heeft een 6,0 liter supercharged V8 van General Motors in het vooronder. Hij is volgens RM Sotheby's een van de laatste vijf Laforza's ooit gemaakt. De auto wordt op 6 april in Fort Lauderdale, Florida, geveild. Naar verwachting levert hij zo'n 15.000 tot 20.000 dollar op (12.150 - 16.200 euro).