Da's nog eens een verschil met de huidige Nissan Micra. Het wat suffige bolletje van nu is getransformeerd tot een serieuze hatchback met een bijna nijdige blik in de ogen en een flink grote centenbak. Of V-Motion-grille, zoals Nissan dat zo paarse broek mogelijk noemt.

nissan micranissan micra


Aan de stilering van de nieuwe Micra gaan we dan ook weinig woorden vuil maken, want de foto's spreken voor zich. Nissan overdrijft echter niet als het merk zegt dat er veel elementen van de Sway Concept uit 2015 in het ontwerp zitten. Trucje van zijn Franse broertje Renault Clio: de achterste deurgrepen van de Micra zitten 'verborgen' in de C-stijlen.

"Nissan beweert dat de Micra qua binnenruimte de grootste is in zijn segment"

Nissan blaast (uiteraard) nog al hoog van de toren als het gaat om de kersverse Micra. Het Japanse merk beweert dat de hatchback qua binnenruimte de grootste is in zijn segment, maar staaft dit verder niet met cijfers. Een Bose-audiosysteem met zes speakers moet van de cabine een persoonlijke concertzaal maken (er zit per slot van rekening... euhm... Bose Personal Space Virtual Audio Technology op).

Veiligheidsvoorzieningen heeft de Micra in overvloed. Tenminste, als we de lijst met interessant klinkende namen langsgaan. De compacte Nissan heeft Lane Departure Prevention, Intelligent Emergency Braking met voetgangersignalering, Intelligant Around View Monitor, Traffic Sign Recognition, High Beam Assist en Blind Spot Warning. Althans, als je die aanvinkt op de optielijst.

LEES OOK: DUBBELTEST - KIA NIRO VERSUS NISSAN QASHQAI

En als je dan toch aan het vinken bent, vergeet dan vooral niet uit de twee beschikbare motoren te kiezen. De Micra is er met een 0,9 liter driecilinder turbobenzinemotor (90 pk) of een 1,5 liter turbodiesel (eveneens 90 pk). Later wordt het modellengamma nog aangevuld met een turboloze 1,0 liter benzinekrachtbron met 75 pk. De Nissan Micra komt in maart 2017 op de markt.