Het mag dan verboden zijn, smartphonegebruik achter het stuur neemt nog steeds toe. Nissan wil daar nu wat aan gaan doen en werkt aan het Nissan Signal Shield, een techniek die het telefoonsignaal gaat blokkeren.

Nissan Signal Shield - Autovisie.nl


Faraday

Nieuw is de technologie van het Nissan Signal Shield geenszins. Sterker nog, eigenlijk is hij al bijna 200 jaar oud. Nissan gebruikt namelijk een kooi van Faraday in de middenarmsteun. Door een kooivormige constructie te maken van een elektrisch geleidend materiaal, wordt alle elektromagnetische straling verbroken. Het is uitgevonden in 1836 door de Brit Michael Faraday. Door je telefoon erin te plaatsen, worden dus alle draadloze verbindingen verbroken. Zo kun je dus niet meer gebeld worden en heb je ook geen bluetooth verbinding meer. Ideaal voor als je niet gestoord wilt worden tijdens het autorijden.

Entertainment

Op dit moment is het nog een concept, maar Nissan voelt er veel voor om de techniek in de nabije toekomst te lanceren. Het betekent echter wel dat je ook geen muziek meer kunt streamen met bluetooth. Als je toch muziek van je telefoon wilt luisteren, zul je hem met een USB-kabel moeten verbinden.

Smartphonegebruik

Nissan heeft het Nissan Signal Shield nu alleen in Engeland gepresenteerd. Daar heeft het merk onderzoek gedaan naar het smartphonegebruik achter het stuur. Cijfers van de RAC (de Britse ANWB) laten zien dat het gebruik sterk is toegenomen. In 2014 gebruikten nog 8% van de automobilisten hun smartphone wel eens achter het stuur, in 2016 waren dat 31% van de automobilisten. Uit het eigen onderzoek van Nissan bleek dat 18% van de ondervraagden regelmatig berichten verstuurde achter het stuur.