Niet snelladen, maar je batterij verwisselen: vanaf 2022 kan het in Europa

Het Chinese Nio komt definitief naar Europa. Dat wisten we al even, maar vandaag geeft de autobouwer aan ook haar beruchte ‘swapping stations’ naar ons continent te halen. Nio begint daarmee in Noorwegen.

Vorige week meldden we al dat Nio, het Chinese bedrijf dat flinke stappen zet op de thuismarkt, waarschijnlijk naar Europa komt. Vandaag bevestigt de autobouwer dat. Nio meldt dat het Europese avontuur begint in Noorwegen. Niet zo gek, want in dat land zijn ze nóg iets gekker op EV’s dan bij ons.

Grote SUV

Het eerste model dat in Noorwegen zal verschijnen, is de ES8. Dat is een grote elektrische SUV met een lengte van iets meer dan 5 meter, die je moet zien als concurrent voor auto’s als de Audi E-tron en Tesla Model X. Er zijn momenteel twee accupakketten beschikbaar voor de ES8, met een capaciteit van 70 of 84 kWh, goed voor een bereik dat tussen de 415 en 500 kilometer ligt. Nio opent in juli de Noorse orderboeken voor de ES8. Naar verwachting levert het al in september de eerste auto’s uit.

Nio ES8.

In 2022 volgt al een tweede model voor Europa. Het betreft de ET7, een sedan die de strijd moet aangaan met de Tesla Model S. De Chinezen leveren dat model met een 70 of 100 kWh-accu, al zijn er zelfs plannen om ‘m een accu met een capaciteit van 150 kWh te geven. Daarmee zou de auto volgens verouderde NEDC-waarden ruim 1000 kilometer ver moeten komen.

Chinese automaker Nio onthult elektrische sedan, nieuwe rivaal Tesla

Nio House

Alleen met auto’s kun je een markt als de Europese natuurlijk niet veroveren. Nio zal een groot verkoop- en servicenetwerk moeten aanleggen. Dat doet het in Noorwegen zelf; het zoekt dus niet de hulp van lokale partijen. Het eerste ‘Nio House’ wordt in het derde kwartaal van 2021 geopend in Oslo. Dan is ook het eerste servicecentrum van de fabrikant in Europa actief. Volgend jaar opent het ook zogenaamde ‘Spaces’ in Bergen, Stavanger, Trondheim en Kristansand.

Grote vraag was nog even of Nio ook de wisselstations voor batterijpakketten naar ons continent brengt. Een opmerkelijke service, die eerder al door een partij als Tesla werd uitgeprobeerd. De Amerikanen zagen echter meer heil in een netwerk van snelladers, net als andere grote autofabrikanten. Ondanks het feit dat het Europese netwerk van snelladers in rap tempo wordt uitgebreid, gaat Nio wél ‘swapping stations’ in Noorwegen plaatsen. Die moeten in 2022 in de eerder genoemde steden actief zijn. Eigenaren kunnen in zo’n station het complete batterijpakket wisselen. Binnen drie minuten rijd je dan het station uit met een volledig opgeladen exemplaar, terwijl de accu die jij onder je auto had zitten, weer wordt opgeladen voor de volgende klant.

Nio ET7
De Nio ET7. (Afbeelding: Nio)

Nio naar Nederland?

Het lijkt waarschijnlijk dat Nio dat netwerk ook uitrolt in de rest van Europa. Voor nu zegt het enkel de wens te hebben ‘een oplaadkaart voor Europa’ op te stellen, waarmee het tussen neus en lippen door zegt ook elders in Europa dergelijke swapping stations te bouwen. De Noorse markt geldt vooralsnog als proeftuin voor de Chinese autobouwer, maar de kans is groot dat het EV-vriendelijke Nederland hoog op het lijstje van Nio staat. Wordt vervolgd.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Niet snelladen, maar je batterij verwisselen: vanaf 2022 kan het in Europa
Sluiten