Nieuwe Renault Grand Scénic is langer, hoger, breder
![](https://img.autovisie.nl/images/x6rQbe7AoiTDhyYItlFL0wUWfwU=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2F1-Renault-Grand-Scenic-Autovisie.nl_.jpg)
Na de onthulling van de Scénic in maart, kon de Renault Grand Scénic natuurlijk niet achterblijven. Hij is fors gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en is meer dan ooit een ‘Petit Espace’.
![](https://img.autovisie.nl/images/xeDENoOGn8v-a8lRsVMg1FeFxvM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2F2-Renault-Grand-Scenic-Autovisie.nl_-e1464071942533.jpg)
Groter
De Espace is met zijn 4,86 meter nog wel een duidelijk maatje groter dan de 4,63 meter lange Renault Grand Scénic. Toch is de nieuwe auto in alle opzichten gegroeid. Zo is hij 7,5 centimeter langer dan het voorgaande model, waarvan 3,5 centimeter in de wielbasis zit. Hij heeft net als de normale Scénic 3 centimeter meer bodemvrijheid, waardoor hij ook meer op een crossover lijkt. Hij meet nu 1.865 millimeter in de breedte, wat twee centimeter meer is dan het vorige model. De hoogte is met 1,5 centimeter toegenomen tot 1,66 meter. In de hoogte en breedte doet hij respectievelijk nog maar anderhalve en twee centimeter onder voor de Espace.
Vijf of zeven
De Grand Scénic komt net als zijn voorganger weer met vijf of zeven zitplaatsen. De stoelen zijn neer te klappen met een tik op het infotainmentsysteem. Renault noemt het ‘One Touch Folding’. Met de achterste stoelen naar beneden ontstaat er een bagageruimte van 765 liter,een toename van 201 liter ten opzichte van het vorige model. De tweede rij is ook neer te klappen met de knop op het R-Link infotainmentsysteem. De laadvloer is dan volledig vlak. Als er serieus lange voorwerpen mee moeten, is ook de rechter voorstoel nog om te klappen. Er passen dan voorwerpen van maximaal 2,85 meter lang in de auto.
![](https://img.autovisie.nl/images/vDJshKOO1EBdTCNuVncRW-sZtS4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2F3-Renault-Grand-Scenic-Autovisie.nl_.jpg)
Hybrid Assist
De Renault Grand Scénic deelt zijn motoren met zijn kleinere broer. Dat houdt in dat er twee benzineversies komen en drie diesels. De 1,2 liter viercilinder turbo benzinemotor is er in twee smaken: met 115 pk of 130 pk. Dieselen kan met de 1,6 liter dieselmotor met 130 pk of 160 pk. Later volgt ook een 110 pk sterke variant met Hybrid Assist, waar een kleine elektrische hulpmotor de verbrandingsmotor ondersteunt. Schakelen doe je in de benzineversies (TCe 115 en TCe 130) en de dCi 110 Hybrid Assist altijd met de hand. In de dCi 160 is het blok altijd gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?