Beeldige lijnen maar kleinere kofferbak in de nieuwe Mercedes E-Klasse Estate
![Mercedes E-Klasse Estate](https://img.autovisie.nl/images/RvYq2MmevmdykW1Bihrp65RdDaI=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2FMercedes-E-Klasse-Estate-1.jpg)
Liefhebbers van stationwagens kunnen in hun handjes wrijven, want de nieuwe Mercedes E-Klasse Estate is onthuld. Een poos geleden trokken de Duitsers al het doek van de sedanuitvoering.
Nu is het tijd om een blik te werpen op de nieuwe Mercedes E-Klasse Estate. Een auto waarvan het sierlijke, niet te overdreven lijnenspel bij velen vermoedelijk goed in de smaak zal vallen.
Groter, maar minder kofferbakruimte
De stationversie van de Mercedes-Benz E-Klasse is – zoals we vaak zien bij nieuwe modellen – gegroeid. Bijna drie centimeter breder, een ruim twee centimeter langere wielbasis en ook de lengtemaat krijgt er enkele millimeters bij ten opzichte van zijn voorganger.
![Mercedes E-Klasse Estate](https://img.autovisie.nl/images/HamFK8sq71l185sBhUf7qKSbexU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2FMercedes-E-Klasse-Estate-2.jpg)
Wie denkt dat je daardoor een extra sint-bernard in de kofferbak kunt proppen, komt bedrogen uit. Ondanks zijn grotere proporties, is de kofferbakruimte geslonken. Waar je in de vorige Mercedes-Benz E-Klasse Estate zonder neergeklapte banken nog zo’n 640 liter kwijt kon, is dat in deze nieuwe generatie nog maar 615 liter. Met neergeklapte ahterbank ga je er wel 10 liter op vooruit. Dan kun je 1.830 liter bagage kwijt. De hybrideversies moeten het doen met 460 tot 1.675 liter aan bagageruimte.
Royalere achterbank in de nieuwe Mercedes E-Klasse Estate
Geen drastisch grotere kofferbak dus. Mercedes schenkt de ruimte aan de passagiers. Misschien wel een verstandige keuze, want hoevaak prop je de kofferbak van een E-Klasse nou tot de nok vol? Aan de andere kant kun je je afvragen of passagiers in eerdere generatie E-Klasses iets te klagen hadden. Afijn, de keuze is gemaakt en het resulteert in 2,5 centimeter meer elleboogruimte en een centimetertje meer knieruimte voor degenen op de achterbank.
![Mercedes E-Klasse Estate](https://img.autovisie.nl/images/Dx4HU74WeYrX69QyANfCfWx1EVY=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2FMercedes-E-Klasse-Estate-3.jpg)
Op de achteras van de E-Klasse Estate vind je standaard luchtvering, aan de voorzijde is dit een optie. Verder is de Mercedes E-Klasse Estate hetzelfde als de sedanuitvoering. De video die wij daarover maakten, zie je hier. Onder de kap vind je vooralsnog enkel viercilinder hybridemotoren. De E300e plug-in hybride voert de boventoon met in totaal 230 pk, gevolgd door de E200e en E220d. Dit zijn twee mild-byrbides met elk rond de 200 pk.
Vanaf dit najaar te koop
Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Houd daarvoor Autovisie in de gaten. Wel kunnen we melden dat de nieuwe Mercedes E-Klasse Estate vanaf dit najaar te bestellen is.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?