Nieuwe Mercedes-Benz GLE met derde zitrij
Mercedes-Benz zet duidelijk de ML/GLE-lijn door met de nieuwe generatie GLE. Vooral schuin van achteren doet de SUV denken aan zijn voorganger, met die kenmerkende schuin teruglopende c-stijl.
Verder volgt het design de weg die Mercedes-Benz met de nieuwe A-Klasse en CLS is ingeslagen. De carrosserie van de GLE is snaarstrak, met zo weinig mogelijk lijnen en vouwen. Opvallend zijn de relatief kleine achterlichten, de prominente grille met twee flinke horizontale spijlen en het enorme Mercedes-logo voorop.
Derde zitrij
In het interieur vinden we weinig verrassingen. Mercedes-Benz monteert zijn typische ‘skateboard’ voor de neus van de bestuurder: een scherm met twee displays die als digitaal instrumentarium en als bedieningsorgaan voor het infotainmentsysteem dienen. Voor het eerst is de GLE beschikbaar als zevenzitter, met een optionele derde zitrij. Zijn bagageruimte is 825 liter groot (2025 liter met de achterbank plat).
Bij zijn introductie is de GLE alleen beschikbaar als GLE 450 4Matic. Deze heeft een zescilinder lijnmotor met 367 pk en 500 Nm. De krachtbron wordt bijgestaan door een 48 Volt-systeem, dat remenergie kan terugwinnen en de GLE voor korte tijd een EQ Boost kan geven (22 pk en 250 Nm meer). Later brengt Mercedes-Benz dieselvarianten van de GLE op de markt en een plug-in hybride.
Active Body Control
Alle GLE’s zijn standaard uitgerust met een negentrapsautomaat en vierwielaandrijving. Optioneel is hij te krijgen met Active Body Control. Dat werkt in combinatie met de luchtvering en zorgt ervoor dat de carrosserie actief de bocht in leunt. Nutting in het terrein is dat het systeem per wiel de rijhoogte kan aanpassen. De Mercedes-Benz GLE komt begin 2019 op de markt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is