Zo brengt de nieuwe Lexus LBX luxe in het B-segment
Met de Lexus LBX betreden de Japanners het B-segment op geheel eigen wijze. Autovisie vertelt je de ins and outs van de gloednieuwe Lexus LBX, het kleinste model ooit van het Japanse luxemerk.
De Lexus LBX is een compacte crossover met een premium touch. Qua formaat moet je denken aan de Toyota Yaris Cross, waarmee de LBX een platform deelt. Wel wil Lexus maar al te graag weten dat dit platform niet compleet hetzelfde is. Zo heeft de Lexus een langere wielbasis en een grotere spoorbreedte. Dat is te zien. De LBX heeft een brede, ietwat gedrongen houding.
Op maat gemaakte Lexus LBX
Het is echter vooral de luxefactor waarin de Lexus moet uitblinken. In het stijlvolle interieur maak je kennis met chique materialen zoals leer en suède. Synthetisch leer is ook een optie, als is dat enkel een keuze in één van de vier ‘atmospheres’. Atmos-wattes? Naast een basisuitvoering met stoffen bekleding, biedt Lexus ook de keuze uit vier trimlevels, of zoals Lexus het noemt: ‘atmospheres’. Je hebt keuze uit de Emotion-, Cool-, Elegant– en Relax-uitvoering en deze brengen elk hun eigen stijlkenmerken met zich mee. Dit heeft betrekking op de (two-tone) lak, bekleding, stiksels, materiaalgebruik en wielmaat. In de bovenstaande video vertellen we meer daarover.
Daarnaast – of eigenlijk: daarboven – biedt Lexus de bespoke-optie. Wie opgelet heeft tijdens de Engelse les weet waar dit heen gaat. De Japanners maken het mogelijk een op maat gemaakt interieur samen te stellen als je een Lexus LBX aanschaft. Daarbij heb je zelf (beperkte) keuze uit materiaalsoort en kun je zelfs de kleur van je stiksels, bekleding en zelfs gordels uitkiezen. Daarmee brengt Lexus een premiumgevoel in het B-segment dat we niet eerder zagen. Hoewel het merk meent dat het met de Lexus LBX in een eigen klasse opereert, vertelt Europese Lexus-topman Dimitris Tripospitis ons na enig aandringen dat modellen zoals de Audi Q2 het dichtst bij de LBX in de buurt komen qua concurrentie.
Technologie aan boord
Ook wat betreft technologie doet de Lexus LBX niet onder voor grotere luxewagens. Standaard komt de compacte crossover met tal van veiligheidsfeatures die gevaarlijke situaties detecteren. Door gas bij te geven of af te remmen kan de auto proberen ongelukken te voorkomen. Prettig om aan boord te hebben. Verder is er techniek in de auto waarvan je het bestaansrecht kunt betwisten, zoals de elektronische deurhendels aan zowel de binnen- als buitenzijde.
Techniek die we in deze Lexus – gelukkig – niet meer zien is de niet zo intuïtieve touchpad die Lexus eerder in verschillende modellen plaatste. Daarvoor in de plaats werkt het 9,8-inch infotainmentscherm met een touchscreen. Helaas verdwijnen veel functiebedieningen naar de digitale wereld, al blijft het volume en de temperatuur met fysieke knoppen te regelen. Een 12,3-inch scherm dient als digitaal instrumentenpaneel.
Aandrijflijn van de compacte crossover
Onder de motorkap van de Lexus LBX vind je een 1,5-liter driecilinder en wordt ondersteund door een elektromotor. Samen leveren deze 136 pk en 185 Nm koppel aan de voorwielen. Genoeg om in 9,2 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te accelereren. Als E-Four is de Lexus LBX ook leverbaar als vierwielaandrijver. Er ligt dan namelijk ook een elektromotor op de achteras. Het vermogen blijft echter hetzelfde. Of dit in het vlakke Nederland nodig is, valt te betwisten. Zeker gezien deze uitvoering flink van de standaard 332 liter aan kofferbakruimte vreet.
De nieuwprijs van de Lexus LBX is op dit moment nog niet bekend. Vermoedelijk ligt deze in de buurt van (of zelfs een tik hoger dan) die van de Audi Q2, waar je toch al gauw meer dan veertig mille voor betaald. Geïnteresseerd? Vanaf eind dit jaar gaat de LBX in productie en begin 2024 worden de eerste modellen uitgeleverd.
Lees ook:
Ook interessant
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt