Nieuwe instapper maakt Volvo XC40 Recharge goedkoper dan concurrentie
Volvo voegt een tweede versie van de XC40 Recharge toe aan de prijslijst. Het gaat om een minder krachtige variant met één elektromotor, die ruim 10 mille goedkoper is dan de versie met twee elektromotoren.
Waar de sterke variant als Twin Pure Electric op de prijslijst staat, moet deze nieuwkomer het zonder die toevoeging ‘Twin’ doen. Logisch, want het kersverse familielid heeft een enkele elektromotor die goed is voor 170 kW (231 pk). Juist, dezelfde configuratie als het instapmodel van de Polestar 2. Niet zo gek, want de twee modellen delen hun elektrobasis.
Lichter
Volvo geeft de instap-XC40 een accupakket van 70 kWh (netto) mee, goed voor een bereik van zo’n 400 kilometer. Hoger dus dan dat van de vierwielaangedreven versie, maar dat is logisch. Bovendien is deze instapper zo’n 150 kilo lichter, en dat komt de efficiëntie uiteraard ten goede. Nadelen zijn er niet veel, want ook deze XC40 Recharge met 170 kW mag maximaal 1500 kilo aan de haak slaan. Da’s goed nieuws voor de caravantrekker.
Maar belangrijk nieuws zit er dus in de prijzen. Waar de variant met dubbele elektromotor minstens 56.495 euro kost, daar is de 170 kW-sterke variant er ‘al’ vanaf 45.995 euro. Belangrijk is dat de fiscale waarde van de auto uitkomt om 44.870 euro, waardoor ook particuliere klanten een subsidie kunnen aanvragen. Althans, als die er in 2022 nog is.
Concurrentie Volvo XC40 Recharge
Al met al een belangrijke stap voor Volvo, want op deze manier nestelt de Zweedse autobouwer zich onderin de prijslijst van premium elektrische SUV’s. Belangrijke concurrent Mercedes-Benz levert de instapversie van de EQA namelijk vanaf 49.995 euro, terwijl de basisversie van de Ford Mustang Mach-E (RWD, 75 kWh) momenteel ook voor net geen 50 mille op de prijslijst staat. De elektrische Q4 E-tron 35, met een systeemvermogen van 170 pk en 52 kWh-batterij, begint vanaf zo’n 48 mille.
Autovisie dubbeltest: Mercedes-Benz EQA vs. Volvo XC40 P8 Recharge
Meer informatie over deze instapversie geeft Volvo op 1 september vrij, als de auto officieel wordt gelanceerd. Vanaf dat moment is de auto ook online bij Volvo te bestellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China