Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 20 dec 2019
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe injector maakt dieselmotor schoon, belooft roetloze verbranding

De diesel zit in de hoek waar de klappen vallen. Het imago van de zelfontbrander is flink gedaald, terwijl bijvoorbeeld Audi laat zien dat een diesel ontzettend schoon kan zijn. De onderzoekers van Scandia hebben nu een injector uitgevonden die een dieselmotor een stuk schoner kan maken.

Elektrische aandrijving wordt steeds belangrijker, dat is wel duidelijk. Maar er zijn ook genoeg mensen die zich blijven inzetten voor het schoner maken van verbrandingsmotoren. Waarom? Omdat waarschijnlijk niet iedereen, of in ieder geval nog niet in de komende decennia, overstapt op rijden op stroom. En dus kunnen er nog genoeg stappen gemaakt worden. Zo zijn de heren bij  Sandia National Laboratories Combustion Research Facility druk bezig geweest met het schoner maken van dieselmotoren. Ze komen met een nieuwe dieselinjector en de belofte dat deze de roetuitstoot met 100% kan verlagen.

Extra lucht

De onderzoekers noemen hun nieuwe technologie ‘ducted fuel injection’. De werking hiervan is eigenlijk te simpel voor woorden. Normale injectoren sproeien brandstof lukraak in de verbrandingskamer waardoor er geen optimaal lucht/brandstofmengsel, en dus geen optimale verbranding ontstaat. De injector van Scandia bevat een extra spuitmondje waar de brandstof door gespoten wordt. Tegelijkertijd wordt aan de achterkant van de injector extra lucht aangezogen dat wordt vermengd met de diesel. Hierdoor ontstaat een veel betere lucht/brandstof-mix en verbrandt de diesel dus veel schoner. Door het gebruik van de injector zou de roetuistoot met minimaal 50% tot maximaal 100% kunnen afnemen.

Volgens Scandia is het een relatief goedkope en makkelijke manier om dieselmotoren schoner te maken. En daarbij kijkt het bedrijf verder dan de personenwagens van deze wereld. Het biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om grotere en complexere dieselmotoren om te bouwen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan scheepsmotoren.

NOx-uitstoot

Nog een voordeel van het implementeren van de ‘ducted fuel injection’ is dat autofabrikanten zich meer kunnen toeleggen op het verminderen van de NOx-uitstoot. Iets wat voorheen niet mogelijk was omdat het verlagen van de NOx-uitstoot ervoor zorgde dat de roetuitstoot steeg, en andersom.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.