Autovisie
Autovisie Nieuws 20 dec 2019

‘Opvolger’ Ford Focus RS vol-elektrisch

De wereld is nog niet bekomen van de Mustang Mach E, maar Ford werkt in zijn ontwikkelingscentrum te Keulen al aan het dérde elektromodel. Naast de Mustang Mach E en de F150 wordt dat hoogstwaarschijnlijk een elektrische ‘Focus RS’.

Ford zelf laat zich nooit uit over toekomstige modellen, want in de aanloop naar de onthulling kan er nog altijd van alles veranderen. Daarnaast hoeft de concurrentie niet op de hoogte te zijn van Fords plannen. Toch, tijdens de presentatie van de Mustang Mach E in Los Angeles gaven hooggeplaatste Ford-functionarissen onafhankelijk van elkaar enkele hints dat de ‘opvolger’ van de Focus RS een volledig elektrische aandrijflijn krijgt.

platform meb

Sexappeal Focus RS

Wat is volgens Ford belangrijk voor de introductie van een elektrische auto? Die moet een sexappeal hebben. Het design moet je raken. Dat is iets waar Tesla volgens een van de heren goed op heeft ingespeeld. Bij Ford trachten ze dat te doen door voor het eerst de volledig als elektro-auto ontwikkelde Mustang ter inspiratie te gebruiken. Uiteindelijk is ook de naam Mustang op de auto geplakt, in combinatie met Mach E. Mustang is een icoon en alleen Ford kan een Mustang bouwen.

Iconen

Het tweede elektromodel draagt de naam F-150 en ook dat is een iconische naam binnen het Ford-familie. Het is het meest gebruikte naamplaatje na de blauwe ovaal van de autobouwer. Geen pick-up is succesvoller dan de F-serie. Voor het derde elektromodel wil het merk eveneens een iconische aanduiding gebruiken. Een van de betrokkenen koppelde aan het model de term ‘performance’. De topman van de Europese divisie liet zich niet over de auto uit, maar reageerde op een vraag over de toekomstige Focus RS met de melding dat ‘het RS-merk niet zal verdwijnen’. RS is ook een label dat al jaren door Ford wordt gebruikt en aan Ford wordt gelieerd, zoals GT deel uitmaakt van de Mustang-range.

platform meb

Elektrisch MEB-platform

In Fords kraamkamers te Keulen wordt momenteel aan het elektromodel gewerkt. Als basis dient het MEB-platform van de Volkswagen Group, maar de Duitsers leveren alleen het ‘skateboard’. Al het andere wordt door Ford zelf ontwikkeld. De vraag is welke uitvoering Volkswagen aan Ford beschikbaar stelt. Details ontbreken namelijk, behalve dat het een performance-model wordt. Ook over de overeenkomst tussen Ford en VW is weinig bekend, behalve dat Ford op dit moment de auto op basis van VW’s MEB-architectuur niet buiten Europa mag verkopen. Voor de productie van de auto worden dan ook alleen Europese faciliteiten genoemd: Keulen, Saarlouis, Craiova en Valencia. In 2023 moet de performance-auto in de verkoop gaan, maar al eerder toont het merk een studiemodel.