‘Opvolger’ Ford Focus RS vol-elektrisch
De wereld is nog niet bekomen van de Mustang Mach E, maar Ford werkt in zijn ontwikkelingscentrum te Keulen al aan het dérde elektromodel. Naast de Mustang Mach E en de F150 wordt dat hoogstwaarschijnlijk een elektrische ‘Focus RS’.
Ford zelf laat zich nooit uit over toekomstige modellen, want in de aanloop naar de onthulling kan er nog altijd van alles veranderen. Daarnaast hoeft de concurrentie niet op de hoogte te zijn van Fords plannen. Toch, tijdens de presentatie van de Mustang Mach E in Los Angeles gaven hooggeplaatste Ford-functionarissen onafhankelijk van elkaar enkele hints dat de ‘opvolger’ van de Focus RS een volledig elektrische aandrijflijn krijgt.
Sexappeal Focus RS
Wat is volgens Ford belangrijk voor de introductie van een elektrische auto? Die moet een sexappeal hebben. Het design moet je raken. Dat is iets waar Tesla volgens een van de heren goed op heeft ingespeeld. Bij Ford trachten ze dat te doen door voor het eerst de volledig als elektro-auto ontwikkelde Mustang ter inspiratie te gebruiken. Uiteindelijk is ook de naam Mustang op de auto geplakt, in combinatie met Mach E. Mustang is een icoon en alleen Ford kan een Mustang bouwen.
Iconen
Het tweede elektromodel draagt de naam F-150 en ook dat is een iconische naam binnen het Ford-familie. Het is het meest gebruikte naamplaatje na de blauwe ovaal van de autobouwer. Geen pick-up is succesvoller dan de F-serie. Voor het derde elektromodel wil het merk eveneens een iconische aanduiding gebruiken. Een van de betrokkenen koppelde aan het model de term ‘performance’. De topman van de Europese divisie liet zich niet over de auto uit, maar reageerde op een vraag over de toekomstige Focus RS met de melding dat ‘het RS-merk niet zal verdwijnen’. RS is ook een label dat al jaren door Ford wordt gebruikt en aan Ford wordt gelieerd, zoals GT deel uitmaakt van de Mustang-range.
Elektrisch MEB-platform
In Fords kraamkamers te Keulen wordt momenteel aan het elektromodel gewerkt. Als basis dient het MEB-platform van de Volkswagen Group, maar de Duitsers leveren alleen het ‘skateboard’. Al het andere wordt door Ford zelf ontwikkeld. De vraag is welke uitvoering Volkswagen aan Ford beschikbaar stelt. Details ontbreken namelijk, behalve dat het een performance-model wordt. Ook over de overeenkomst tussen Ford en VW is weinig bekend, behalve dat Ford op dit moment de auto op basis van VW’s MEB-architectuur niet buiten Europa mag verkopen. Voor de productie van de auto worden dan ook alleen Europese faciliteiten genoemd: Keulen, Saarlouis, Craiova en Valencia. In 2023 moet de performance-auto in de verkoop gaan, maar al eerder toont het merk een studiemodel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)