Nieuwe Hyundai Kona: letterlijk groot nieuws
De nieuwe Hyundai Kona staat op ‘t punt om zijn wereldpremière te beleven. Dat gaat in maart gebeuren, maar de Koreanen delen alvast wat belangrijke informatie over de mogelijk nieuwe verkooptopper.
Hoe de fonkelnieuwe Hyundai Kona eruit gaat zien, is geen verrassing meer. Eind vorig jaar gaf de fabrikant namelijk al de beelden vrij van de compacte crossover. Inmiddels heeft het groter nieuws over het model gedeeld. Letterlijk, want inmiddels weten we wat de afmetingen van de Kona zijn.
Wielbasis
De opvolger van de populaire eerste generatie Kona is een flink stuk groter. Zo is z’n wielbasis met 6 centimeter gegroeid, is de breedte met 2,5 centimeter toegenomen en is-ie nu 15 centimeter langer dan voorheen.
Ken je die cijfers al? Dat kan goed kloppen, want Hyundai berichtte afgelopen winter al over die toegenomen afmetingen. Interessanter is het effect dat die toegenomen ruimte nu heeft op de inzittenden. Achterin is er 7,7 centimeter meer beenruimte. De hoofdruimte neemt met 1,1 centimeter toe. De binnenbreedte, dat wil zeggen de schouderruimte op de tweede zitrij, meet 1,4 meter, maar dat is identiek aan het vorige model.
Digitale sleutel
Hyundai meldt verder dat de nieuwe Kona ook een digitale sleutel krijgt. Daarmee kan de eigenaar de auto vergrendelen en ontgrendelen via een smartphone of smartwatch.
Dan het echt belangrijke nieuws, want het is nu ook duidelijk met welke aandrijflijnen de Hyundai Kona op de markt verschijnt. De fabrikant spreekt nu nog over varianten die in thuisland Korea in de showroom verschijnen.
HEV
Daar kan men de Kona ook zonder elektrokracht bestellen, en dus enkel met een verbrandingsmotor. Het gaat dan om twee motoren: een 1,6-liter T-GDi die goed is voor 198 pk en 265 Nm, en een 2,0-liter die volgens de Atkinson-cycls operereert en 149 pk en 179 Nm in het laatje legt.
Reken er maar niet op dat die Kona’s ook naar ons land komen. In Europa zet Hyundai echt in op een geëlektrificeerde range en daarom begint het aanbod in ons land waarschijnlijk met de HEV-variant. Dat is een hybride, waarbij een 1,6-liter GDi aan een elektromotor gecombineerd wordt. Het systeemvermogen reikt tot 141 pk en 265 Nm.
Elektrische Hyundai Kona
Verrassende cijfers? Niet echt, want ze zijn identiek aan die van de fonkelnieuwe Kia Niro HEV. Die deelt z’n techniek met deze Kona en dus konden we die cijfers eigenlijk ook al vóór publicatie van Hyundais persbericht invullen.
Dat doen we dan ook maar voor de elektrische versie van de Kona, die uiteraard ook verschijnt. Hyundai zelf deelt nog helemaal niets over de aandrijflijn. Maar omdat de Kia Niro EV er inmiddels al is, weten we wat we kunnen verwachten. Denk aan een vermogen van 204 pk, een 64,8 kWh-batterij en een bereik van zo’n 450 kilometer.
Definitieve cijfers horen we in maart. Dan trekt Hyundai het complete doek van de nieuwe Kona.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China