De nieuwe Aston Martin DB12 vergeet even dat Ferrari bestaat
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FThe-New-Aston-Martin-DB12_33.jpg)
Aston Martin presenteert met de DB12 een nieuw model dat losjes gebaseerd is op zijn voorganger, de DB11. De Britten gooien de term GT uit het raam en noemen het ‘world’s first Super Tourer’.
Die term moet hij waarmaken met de krachtige twinturbo V8 want dat is de motorisering van deze Aston Martin DB12. Volgens het merk spelen ook de moderne technologie, rijbeleving en luxueuze afwerking een belangrijke rol. Toch lijkt Aston Martin met de claim ’s werelds eerste ‘ST’ te hebben ontwikkeld, het bestaan van auto’s zoals de Ferrari Roma en Bentley Continental GT te ontkennen. Beide zijn eveneens krachtige en luxueuze GT’s die in hetzelfde segment opereren.
Geen V12 in de nieuwe Aston Martin DB12
Even terug naar die achtcilinder. Het blijft namelijk bij die al bekende krachtbron van Mercedes. Er is dus geen V12 meer te krijgen in deze Aston Martin DB12. Aan vermogen heb je echter geen gebrek; de 4.0-liter V8 produceert 680 pk en 800 Nm aan koppel. Daarmee sprint de Aston Martin in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/h en pas bij 325 km/h stopt de wagen met accelereren.
Hoewel je na een vlugge blik op de nieuwe Aston Martin DB12 de gelijkenissen met de DB11 ziet, wordt ook snel duidelijk dat de auto op veel vlakken wezenlijk anders is. Met name het interieur heeft een fikse en welverdiende make-over gekregen. Waar het infotainmentscherm in de DB11 ietwat achteloos op het dashboard leek te zijn geplempt, is het scherm in de DB12 op stijlvollere wijze in het verfriste interieur verwerkt. De lay-out van de middenconsole doet overigens een beetje denken aan Porsche. Het lijkt op een mix tussen de middenconsoles van de Cayman en de 911.
Goedkoper alternatief
Om ook de rijbeleving een boost te geven, is de Aston Martin DB12 onder meer voorzien van een elektronisch sperdifferentieel en en verfijnder onderstel in combinatie met een stijvere carrosserie van aluminium. Met een gewicht van iets meer dan 1.800 kilo blijft de Aston Martin overigens een zware jongen. De DB12 weegt net zoveel als deze betaalbare GT-occasion met V12. De prijs van de Aston Martin DB12 is nog niet bekend, maar deze is gegarandeerd een veelvoud van de zojuist genoemde GT uit de 90s.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland