Nieuw record! De snelste elektrische auto ter wereld gaat 412 km/h
![Rimac Nevera](https://img.autovisie.nl/images/D4-TCXnZaamavV_KAz-ylyu6llo=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2Frimac-nevera-production-ev-top-speed-record2.jpg)
De snelste productieauto ter wereld is de Koenigsegg Agera RS, die in 2017 op de openbare weg een gemiddelde over twee runs van 447 km/h haalde. Elektrische auto’s hebben dus nog even te gaan, want het stekkerrecord is zojuist op 412 km/h gezet.
De Rimac Nevera draagt nu de kroon. Hij zette zijn record op een testcircuit in het Duitse Papenburg. Er ligt daar een grote oval met rechte stukken van 4 kilometer, waarop snelheden van meer dan 400 km/h mogelijk zijn.
Rimac Nevera in top speed mode
Net als de Bugatti Chiron heeft de Rimac Nevera een top speed mode, waarin de setup van de auto een optimale balans garandeert tussen zo weinig mogelijk luchtweerstand en voldoende downforce. Even terzijde: Bugatti is nu eigendom van Rimac.
Snelheid van het geluid
Rimac weet de recordpoging mooi te verwoorden. “Als je 412 km/h bereikt, rijd je met een derde van de snelheid van het geluid. Dat we dit in een straatauto kunnen doen, is ongelofelijk.”
Vier elektromotoren met 1940 pk
Om 412 km/h aan het einde van het rechte stuk te halen, moest de testrijder aan boord van de Rimac met een vaart van 250 km/h de kombocht uitkomen. Daarna deden de vier elektromotoren van de 1940 pk sterke Nevera de rest.
Normaal begrensd op 352 km/h
Overigens kun je als koper van een Nevera niet zomaar 412 km/h rijden. Normaal gesproken is de elektrische hypercar begrensd op 352 km/h. Hij kan zeker harder, maar dan moet er een team van Rimac aanwezig zijn.
![Rimac Nevera](https://img.autovisie.nl/images/Vm5KCuM--b4RuKUqpDrvM7oScRY=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2Frimac-nevera-production-ev-top-speed-record.jpg)
Niet alleen om de auto grondig te inspecteren, maar vooral om te zorgen dat de banden zich goed houden. Want bij dit soort hoge snelheden krijgen die enorm op hun sodemieter.
Lees ook:
Ook interessant
-
Michel Perridon rijdt schade aan zijn Rimac Nevera van 2,8 miljoen euro
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten