Nederland vs. België: de verkoopranglijst
Alsof het de laatste Formule 1-race van het 2021-seizoen was passeerde Volkswagen in de laatste ronde Kia als lijstaanvoerder. Maar welk merk eindigde op de Belgische markt op de hoogste podiumtrede? Hoe ziet de Top 60 van inschrijvingen er daar uit? Het complete overzicht.
De Nederlandse automarkt zag zijn jaarverkoop zakken tot het niveau uit eind jaren zestig. Schuldig aan de lagere afzet zijn hoofdzakelijk het leveringsprobleem als gevolg van chiptekorten, die de volumemerken en -modellen treffen, alsmede de coronacrisis met lockdowns.
Buitenlandse carrière
Tegelijkertijd kiest de consument meer dan ooit kritisch naar de hoge Nederlandse autoprijzen als gevolg van de oplopende bpm-strafbelasting. De voorkeur voor een jong gebruikte auto met al dan niet een buitenlandse carrière neemt toe. Uiteindelijk verlieten 322.831 nieuwe personenauto’s de Nederlandse showrooms, zo’n 9 procent minder dan in 2020.
Gevoelig tik
In België werden eveneens minder auto’s ingeschreven in vergelijking met het jaar ervoor. Met 383.124 stuks daalde de afzet 11 procent. Waar Volkswagen in Nederland de strijd aanging met Kia, en die leek te gaan verliezen, totdat Volkswagen auto’s op eigen naam registreerde om gezichtsverlies te voorkomen, kreeg het Duitse merk in België een gevoelige tik van BMW. Het premiummerk wist bij onze zuiderburen de koppositie te pakken, komende vanaf de tweede plaats. BMW groeide, terwijl VW fors inleverde.
Top 60
Hoe de Belgische Top 60 eruit ziet, zie je hieronder. Achter het verkoopvolume staat de positie van het betreffende merk op de Nederlandse markt. Aan het eind van de rij, zie je hoeveel auto’s het merk in ons land registreerde.
BELGIË | Nederland | |||
---|---|---|---|---|
POSITIE | MERK | REGISTRATIES | POSITIE | REGISTRATIES |
1 | BMW | 38.962 stuks | 6 | 18.662 stuks |
2 | Volkswagen | 34.349 | 1 | 31.059 |
3 | Peugeot | 28.479 | 4 | 20.283 |
4 | Audi | 28.016 | 12 | 12.596 |
5 | Mercedes-Benz | 27.525 | 13 | 12.319 |
6 | Renault | 20.203 | 8 | 16.242 |
7 | Citroen | 18.327 | 14 | 9.733 |
8 | Opel | 16.946 | 10 | 15.361 |
9 | Skoda | 15.874 | 5 | 20.215 |
10 | Toyota | 15.796 | 3 | 23.022 |
11 | Ford | 15.624 | 7 | 18.219 |
12 | Volvo | 15.327 | 9 | 15.965 |
13 | Dacia | 14.227 | 24 | 3.260 |
14 | Hyundai | 13.957 | 11 | 13.400 |
15 | Kia | 13.347 | 2 | 30.028 |
16 | Fiat | 8.302 | 20 | 4.276 |
17 | Nissan | 7.680 | 17 | 6.092 |
18 | Seat | 7.429 | 15 | 7.366 |
19 | Mini | 6.949 | 19 | 5.818 |
20 | Mazda | 5.857 | 16 | 6.780 |
21 | Suzuki | 3.729 | 18 | 5.918 |
22 | Land Rover | 3.568 | 28 | 1.314 |
23 | Tesla | 3.262 | 21 | 4.151 |
24 | Porsche | 3.012 | 26 | 1.931 |
25 | Jeep | 2.870 | 29 | 1.074 |
26 | Jaguar | 1.971 | 35 | 208 |
27 | DS | 1.742 | 33 | 334 |
28 | Honda | 1.460 | 31 | 802 |
29 | Mitsubishi | 1.141 | 22 | 3.732 |
30 | Polestar | 1.003 | 25 | 2.565 |
31 | SsangYong | 979 | 48 | 9 |
32 | Lexus | 850 | 32 | 527 |
33 | Alfa Romeo | 801 | 36 | 175 |
34 | MG | 746 | 30 | 1.054 |
35 | Link&Co | 731 | 23 | 3.297 |
36 | Cupra | 651 | 27 | 1.376 |
37 | Subaru | 320 | 37 | 168 |
38 | Smart | 164 | 34 | 217 |
39 | Ferrari | 137 | 39 | 73 |
40 | Bentley | 109 | 38 | 93 |
41 | Maserati | 102 | 43 | 20 |
42 | Alpine | 98 | 42 | 25 |
43 | Allied Vehicles | 97 | – | – |
44 | DFSK | 75 | – | – |
45 | Lamborghini | 56 | 40 | 40 |
46 | Aston Martin | 43 | 41 | 26 |
47 | Lotus | 43 | 49 | 7 |
48 | Aiways | 41 | 47 | 11 |
49 | BAIC | 37 | – | – |
50 | Tripod | 24 | – | – |
51 | API | 13 | – | – |
52 | Morgan | 12 | 45 | 13 |
53 | Caterham | 11 | – | 2 |
54 | Alpina | 9 | – | g.o. |
55 | JAC | 9 | – | – |
56 | MAN | 8 | – | g.o. |
57 | Rolls-Royce | 7 | 44 | 16 |
58 | Cadillac | 6 | – | 0 |
59 | McLaren | 3 | 45 | 13 |
60 | Chevrolet | 2 | – | 0 |
TOTAAL | 383.123 | 322.831 |