Morgan gaat ook flinke wijzigingen doorvoeren in designtaal
![Morgan plus four Morgan plusfour](https://img.autovisie.nl/images/YUx8HHAmFMHLkpMI-4xXdvlC4bY=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Fmorgan-plus-four-1.jpg)
Morgan houdt voor het ontwerp van zijn auto’s al decennialang vast aan het design uit de jaren ’40 en ’50. Maar daar gaat verandering in komen.
Dat vertelt Jonathan Wells, designbaas bij Morgan, aan het Britse Autocar. “Onze designtaal is altijd zeer flexibel en we voelen ons niet tegengehouden door de nostalgie die we in onze auto’s stoppen. Elk onderdeel van een Morgan heeft een functie en die moet het altijd communiceren.”
Moderniseren
Volgens het Britse automedium is Morgan al bezig om een nieuwe designtaal te ontwikkelen. Wells geeft daar wat toelichting bij. “We gaan onze designtaal, die nu vooral wordt geïnspireerd door de jaren ’40 en ’50, niet ineens hevig moderniseren naar de designtaal van vandaag de dag. In plaats daarvan zullen we meer in de richting van de sixties en seventies gaan.”
![Morgan plus four Morgan plusfour](https://img.autovisie.nl/images/sNjGa145kuVA-Zo3WshueNXxrJM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2Fmorgan-plus-four-7.jpg)
Morgan is sowieso bezig met een enorme vernieuwing. Want met de nieuwe Plus Four heeft het merk een enorme transitie ondergaan. De meest ingrijpende aanpassing is het verdwijnen van het stalen chassis, dat plaats heeft gemaakt voor een aluminium architectuur met deels houten opbouw. Aan de buitenzijde is de auto niet gegroeid, maar de wielbasis is wel groter en er is veel meer binnenruimte in het nieuwe model. Nog een voordeel van dat nieuwe chassis is het lagere wagengewicht: de Plus Four weegt maar 1007 kg. In totaal is 97% van het nieuwe model nieuw ten opzichte van zijn voorganger, en dat is voor begrippen van Morgan heel erg veel.
Iconische looks van Morgan
Wat bijna niet anders is, is het ontwerp. De Morgan Plus Four heeft de bekende, iconische looks van zijn voorganger behouden. Denk aan de glooiende wielschermen, de lange neus met louvres in de gedeelde motorkappen, de ronde lampen, kleine deurtjes en de schuin aflopende achterzijde met ronde lichtunits.
Wanneer we modellen met de nieuwe designtaal kunnen verwachten, vertelde Wells nog niet aan Autocar. Voor nu moeten we het doen met de nieuwe Plus Four, en dat is ook geen straf. En natuurlijk heeft het merk een waanzinnig verleden waar we nog genoeg uit kunnen putten. Dat laatste deden we recent, en onze ervaringen lees je binnenkort in ons magazine dat vanaf 9 april in de winkels ligt!
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?