Peter Hilhorst
Peter Hilhorst Nieuws 21 feb 2015

Mitsubishi Lancer Evolution VII: Inzetten op zeven

Ruig, onaangepast en onbegrepen. Het zijn voor redacteur Peter Hilhorst de charmes van de Mitsubishi Lancer Evolution VII.

Het knallende smurfblauw, de lekkere specificaties en – vergeef me – de wapperende spatlappen. Deze Mitsubishi Lancer Evolution VII staat erbij zoals ik hem nieuw uit de doos besteld zou hebben. Een prachtexemplaar. Bijna niemand ziet de doelmatigheid in de koelopeningen, het kippengaas en de achterspoiler. Maar vergis u niet, dit is geen carnavalsclown, maar een straatlegale rallyauto. Aan het stuur van de Evolution is de bebouwde kom een verbindingsetappe naar de volgende denkbeeldige rallyproef. Elke polderweg verandert de Japanner in een special stage. Bij voorkeur drijfnat van de regen of onvoorspelbaar glad door opgereden modder van landbouwvoertuigen. Dan is hij onverslaanbaar door de permanente vierwielaandrijving met Active Yaw Control. Dat laatste is feitelijk de voorloper van torque vectoring control, waarmee zoveel fabrikanten tegenwoordig pochen. Deze Mitsubishi heeft al generaties lang actieve koppelverdeling op de achteras om het meeste koppel naar het wiel met de meeste grip te sturen.

 “Een rallycoureur zonder zelfvertrouwen is als Popeye zonder spinazie”

Deze Evolution VII is in 2002 geleverd door Van den Heuvel Motorsport en Autobedrijf Moree heeft hem sinds 2003 in onderhoud, waar hij nu te koop staat. De lak is vrijwel onbeschadigd en hij is roestvrij, wat niet vanzelfsprekend is. De Evo’s werden niet getectyleerd voordat ze naar Europa kwamen, maar deze is inmiddels wel behandeld. Bovendien voorzien van een verse APK, een onderhoudsbeurt en zes maanden BOVAG-garantie. Volgens de fabriek had de Evo 280 pk en 383 Nm, maar dat waren er in de praktijk 300. Deze heeft nog wat meer doordat EMS Tuning hem heeft gekieteld tot 340 pk en 440 Nm. Veilige waardes, waarmee de huidige kilometerstand van 137.000 probleemloos richting de twee ton gebracht kan worden. Daarnaast zijn er Enkei-wielen van een Evolution VIII en de schokdempers van een Evolution IX. Heerlijke upgrades, waardoor de prijs van 13.900 euro alleszins redelijk is te noemen. Bovendien kan eigenaar Erik Moree uitgebreid vertellen over de goed bijgehouden onderhoudshistorie van dit exemplaar. Zo is de duizenden euro’s kostende differentieelpomp nog in goede conditie.

“Hij heeft een beendroge, pezige hardheid in al zijn bedieningsinstrumenten”

Wat maakt zo’n Mitsubishi speciaal? Alles is gemaakt om het vertrouwen van de bestuurder te vergroten. Noodzaak in de rallysport, want een rallycoureur zonder zelfvertrouwen is als Popeye zonder spinazie. Ga zitten in de sportkuipen en hij maakt onmiddellijk duidelijk geen geheimen te hebben. Hij heeft een beendroge, pezige hardheid in al zijn bedieningsinstrumenten. Hij stuurt bijna als een Porsche met een onversneden gevoel. Intuïtief begeleid je hem op rallytempo langs sloten, palen en bomen. Het rempedaal is minutieus te doseren, alsof je het eelt op je hak tegen de remschijven aanduwt. En remmen zal je moeten, want allemachtig wat zit er een gang in. Onderin doet hij zijn best, maar vanaf 4500 toeren per minuut is de acceleratie halsbrekend, die je elke keer weer start door de volgende versnelling van de strakke vijfbak in te leggen. De wegligging is van uitzonderlijk hoog niveau, zolang je het gaspedaal maar naar beneden houdt. De 4WD regelt dan de rest. Zoveel efficiënte, uitgekristalliseerde snelheidsdrang voor zo’n betrekkelijk gering bedrag. Als ik in de markt was, dan zou ik inzetten op deze Evolution VII. Geen gok, maar gegarandeerd rijplezier.