Mitsubishi Eclipse Cross nu echt onderweg naar Europa
Afgelopen mei tijdens Autovisie Cars and Coffee XXL in Vijfhuizen was de Eclipse Cross van Mitsubishi voor de eerste maal in Nederland te bewonderen. Maar de SUV met coupévorm vloog naar het evenement weer direct terug naar Japan. Nu is de Eclipse Cross opnieuw onderweg naar ons land. En ditmaal blijft hij.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F02%2FMitsubishi-Eclipse-Cross-2017-11.jpg)
De fabrikant is van start gegaan met de levering van de Eclipse Cross voor de Europese markt. Dit continent is het eerste afzetgebied buiten Japan, waar de SUV in de verkoop gaat. Na Europa volgen onder andere Noord-Amerika, Australië en Canada. Uiteindelijk zal de auto in ongeveer 80 landen in de verkoop zijn. Voor de Europese markt reserveert Mitsubishi in het eerste fiscale verkoopjaar, dat in maart 2018 afloopt, 50.000 stuks. Alle exemplaren komen uit de Japanse Okazaki-fabriek nabij Nagoya, Japan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F02%2FMitsubishi-Eclipse-Cross-2017-02.jpg)
Herpositionering
Met de Eclipse Cross breidt Mitsubishi zijn leveringsprogramma uit, want hij komt niet in de plaats voor een ander type. Mitsubishi positioneert de SUV tussen de recent opgefriste ASX en de Outlander. Om de Eclipse Cross de ruimte te geven zich zelfstandig te kunnen ontwikkelen, zal de Japanse autobouwer de opvolgers van de ASX en de Outlander herpositioneren. Zo wordt laatstgenoemde een stukje groter. Dat de Outlander daarmee richting de Pajero gaat, is geen probleem. De Outlander is een SUV, de Pajero een echte terreinbeul. Overigens zullen na de Eclipse Cross alle nieuwe Mitsubishi in samenwerking met Renault-Nissan worden ontwikkeld, waarmee de Japanners nu een alliantie hebben. Nissan bezit een deel van de aandelen in Mitsubishi.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F02%2FMitsubishi-Eclipse-Cross-2017-03.jpg)
Positionering
In december staat de Eclipse Cross bij de Nederlandse dealers. De 4,41 meter lange SUV met een breedte en hoogte van respectievelijk 1,81 en 1,69 meter komt er met vooralsnog een motorisering. De auto wordt aangedreven door een 1,5 liter viercilinder benzinemotor. Het 163 pk/250 Nm sterke blok is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die desgewenst wordt vervangen door een automaat, een CVT met acht voorgeprogrammeerde overbrengingsverhoudingen. Mitsubishi kiest ervoor om de handgeschakelde versie alleen met tweewielaandrijving aan te bieden. De automaatversie is er ook met vierwielaandrijving. Hoe het leveringsprogramma er verder uit komt te zien, is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Max Verstappen houdt niet van deze circuits: ‘Daar horen geen F1-auto’s’
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
-
Paniekerig van rijstrook wisselen om een route te volgen? Dankzij Polestar hoeft dat niet meer
-
Duitsland over op digitaal kentekenbewijs: Nederlanders kunnen al testen
-
Waarom de Yangwang U9 (nog) méér is dan alleen de snelste auto ter wereld
-
‘Elon, Elon!’ Juichende aandeelhouders Tesla keuren obscene beloning Elon Musk goed
-
De Volkswagen Golf GTI Clubsport Edition 50 kost bijna 100.000 euro! (als je hem aankleedt)
-
Goedkope Renault Twingo blijkt stiekem half Chinees
-
Gamechanger? Dit wegdek laadt elektrische auto tijdens het rijden op, kost €2 miljoen per kilometer
-
Tokkiemodus! Porsche komt met asociaalste rijassistent ooit
-
Deze elektrische auto wordt per 1 januari maar liefst 52.000 euro duurder!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2FSjoerd-van-Bilsen.jpg)